Kayıtsız Üye
şafi meshebinde sünnet ve farz namazların ilk oturuşlarındada salavat okunduğunu duydum acaba doğrumu?şimdiden çok teşekkür ederim cevabınız için .
Abdullatif
Ettehiyat Ettehiyat
‘Ettehiyatu Elmubareketu Essalavatu Etteyyibalu lillahi. Esselamu âleyke eyyuhennebiyyu we rahmetullahi we bereketuhu. Esselamu âleyna we âla ibadillahisalihine. Eşhedu enla ilahe illAllahu we eşhedu enne Mu-hammeden Resulullah.
Allahumme salli âla seyyidina Muhammedin ve âla ali seyyidina Mu-hammed. Kema salleyte âla İbrahime ve âla ali İbrahime fil âlemine inne-ke hamidun mecid.’ [1]
Türkçesi: "Tahiyyallar, bereketler, salavatlar ve güzel şeyler Allah’ındır. Ey nebi! Allah’ın selamı, rahmeti ve bereketi senin üzerine olsun. Bize salih kulların üzerine de selam olsun. Ben şehadet ederim ki Allah’tan başka ilah yoktur ve yine şehadet ederim ki Muhammad Allah’ın resulüdür.
Allahım! İbrahim’e ve aline salat ettiğin gibi Muhammed’e ve aline salat et. İbrahim ve aline bereket verdiğin gibi Muhammed’e ve aline de bereket ver. Şüphesiz sen kendisine çok hamdedilen ve methedüensin."
[1] Muslini, 403 ve 406.
__________________________________
Büyük Şafii İlmihali-Ebu şuca
Hoca
< şafi meshebinde sünnet ve farz namazların ilk oturuşlarındada salavat okunduğunu duydum acaba doğrumu?şimdiden çok teşekkür ederim cevabınız için . >
____________________________________
Şafii Mezhebinde birinci oturuşta salat ve selam okumak önemli sünnettir ve unutulduğunda sehiv secdesi gerekir.
İkinci oturuşta ise, tahiyyattan sonra salavat okumak farzır.
Salavat okunmazsa namaz olmaz.
büyük şafii ilmihalinden aşağıya ikisini alıntıladım.
< Eb’âz Sünnettler (Namazdan bir parça olan sünnetler)
a. Birinci Teşehhüd
Birinci teşehhüd, arkasından selâm gelmeyen teşehhüd’dür. Bu da öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarında ikinci rekattaki oturuştur. Bu oturuşta teşehhüd okumak sünnettir. Çünkü namazını güzel kılmayan bir kişiye Hz. Peygamber şöyle demiştir:
Namazın ortasında oturduğun zaman önce istikrar bul, sonra sol ayağını yay, sonra teşehhüd oku.[3]
Bu teşehhüd’ün sünnet olduğunun delili, Abdullah b. Buhayne’nin rivayet ettiği şu hadîstir: ‘Hz. Peygamber bir namazda bize iki rekât kıldırdı. Sonra (birinci teşehhüd için) oturmadan kalktı. Cemaat (ona uyarak) ayağa kalktı. Namazını tamaladığı zaman biz selâm vermesini beklerken selâm vermeden önce tekbir aldı ve oturduğu halde (yanılmaktan dolayı) iki secde yaptı, sonra selâm verdi’.[4]
Eğer bu teşehhüd rükün olsaydı, Hz. Peygamber onu yerine getirir, sehiv secdesiyle telafi etmezdi.
b. Teşehhüd’den sonra Hz. Peygamber’e salâvat getirmek. Salâvat terkedildiği zaman sehiv secdesi yapmak onu telafi eder.
c. Birinci teşehhüd için oturmak.
Böylece birinci teşehhüd’de-, oturmak, teşehhüd okumak ve Hz. Peygamber’e salât etmek olmak üzere üç tane sünnet olduğu anlaşılmaktadır.
4. Rükün olan son teşehhüd’den sonra Hz. Peyğamber’in âline salât etmek.
Son oturuşta rükün olan teşehhüd’ü okuduktan ve Hz. Peygamber’e salâvat getirdikten sonra Hz. Peyğamber’in âline de salât etmek sünnet’tir. Çünkü salât’ın lafzında âl kelimesi de geçmektedir. >
< NAMAZIN FARZLARI
11. Son teşehhüd’den sonra Hz. Peygamber’e salât u selâm getirmek.
Teşehhüd’ü yukarıda anlatıldığı gibi tamamladıktan sonra ve selâm ‘vermeden önce Hz. Peygamber’e salât ve selâm getirmelidir. Hz. Peygamber’e salât etmenin farz olduğunun delili şu ayettir:
Allah ve melekleri peygamber’e salât ederler. Ey iman edenler! (Sizde) ona salât edin…(Ahzab/56)
Âlimler, Hz. Peygamber’e salâvat getirmenin namazdan başka bir yerde farz olmadığında ittifak etmişlerdir. Bu bakımdan farz olan salât, namazdaki salât’tır.
Sahabîler, Hz. Peygamber’e ‘Ey Allah’ın Rasûlü! Namazda sana salât etmek istediğimizde nasıl yapalım?’ dediler. Hz. Peygamber şöyle deyin dedi: ‘Allahumme salli alâ Muhammedin1.[26]
Bu hadîs, Hz. Peygamber’e salât etmenin sadece namazda farz olduğuna delâlet eder. Hz. Peygamber’e salât etmeye en uygun yer son teşehhüd’dür. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Biriniz namaz kıldığı vakit, aziz ve celil olan Allah’ı ululamak ve övmekle başlasın, sonra peygambere salât u selâm etsin. Bundan sonra dilediği şekilde duâ etsin.[27]
Hz. Peygamber’e getirilen salât selâm’ın en azı şöyledir-Allahumme sallı alâ Muhammedi
Hz. Peygamber’e getirilen salât u selâm’ın en fazlası da şöyledir:
Allahumme sahi alâ Muhammedin ve alâ âl-i Muhammed. Kema sal-leyte âlâ İbrahim’e ve alâ âl-i İbrahim; ve barik alâ Muhammedin ve alâ âl-i Muhammed. Kemabarekte alâ İbrahime ve alâ âl-i İbrahim-fi’î-âlemîne inneke hamîdu’n-mecîd.
Ey Allahım! Muhammed’e ve âline, İbrahim ve âline salât ettiğin gibi salât et! Muhammed^e ve âline, İbrahim ve âline bereket verdiğin gibi bereket ver. Âlemler içinde şüphesiz sen kendisine çok hamdedilen ve çok medhedilensin.
Salât u selâm’ın bu lafzı Buharı, Müslim ve başka muhaddislerin rivayet ettikleri birçok sahih hadîsle sabit olmuştur. Rivayetlerin bazılarında fazlalık, bazılarında da eksiklik vardır.[28]
Hz. Peygamber’e Getirilen Salât u Selâm’ın Şartları
Hz. Peygamber’e salât u selâm getirirken aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir:
a. Sesini duyabileceği kadar yükseltmelidir.
b. Muhammed, rasûl, veya nebî kelimesi kullanılmalıdır. Eğer Allahumme sallı alâ Ahmed derse yeterli olmaz.
c. Salât u selâm, Arapça olarak getirilmelidir.
Eğer Arapçasmı bilmiyorsa, bildiği dilde tercümesini okumalıdır. Mümkünse hemen Arapçasım öğrenmek vacibdir.
d. Salât ederken tertibe riayet edilmelidir.
Salât ile teşehhüd arasındaki tertibe de dikkat edilmelidir. Çünkü salât u selâm’ı, teşehhüd’den önce getirmek sahih olmaz. >
safilerde salat nasıl getirilir
Şafi meshebinde teşehhüdlerde salavat Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.