Anasayfa
8 Mayıs 2021, 1:36
Ali
Yönetici

Kuranı Kerimdeki duraklama (secavend) harflerinde nasıl okunmalıdır?

Kuranı Kerimdeki duraklama (secavend) harflerinde nasıl okunmalıdır?

@hmet
Kuranı Kerimdeki duraklama (secavend) harflerinde nasıl okunmalıdır?
Soru
Kuran-ı Kerim’de bazen ayet sonunda bulunan,bazen de ayet ortasında bulunan durak harflerinin "tı, cim, mim ”harfleri gibi, kelimelerin son üstünde bulunan bu harflerle karşılaştığımızda kelime duruşları nasıl okunuyor. Yani ayetin o kısımları nasıl okunuyor?

Okudunuz mu?  Tecvid Dersleri: Harf-i Med

Kur’an-ı Kerim’i okurken rastladığınız secavend denilen remz (işaret) harfleri ve ne mânâda kullanıldıklarını faydalanacağınız ümidiyle aşağıya kaydediyorum.

Cim : Durmanın caiz olduğuna işaret eder ki böyle yerlerde durmak da geçmek de câizdir. Fakat durmak, daha evlâ(iyi)dır.

Tı : Durmanın mutlak olduğuna işaret eder ki –lâzım ve câiz gibi- bir kayıt ile sınırlandırılmamış demektir. Böyle yerlerde, üzeride durulan kelimenin sonrasından okumağa başlanırsa, mânâ güzel olur.

Okudunuz mu?  Abdestten sonra Kadir suresi

Mim : Durmanın lâzım olduğuna işâret eder ki geçilirse mânâ bozulur demektir.

Ze : Mücevvez alâmetidir ki geçmek evlâ (iyidir) demektir.

Sâd : Murahhas alâmetidir ki nefes daralırsa durulabilir demektir.

Gâf : Gad gile alâmetidir ki, bazı kurrâ (kıraat alimleri) durmakla beraber, geçmek evlâ demişler.

Okudunuz mu?  Hatim nasıl hediye edilir

Gif (Gaf ile Fe’nin bitişik yazılışı): Dur mânâsınadır ki durmak evlâdır demektir.

Kâf : Kezâlik’ten ibarettir ki kendisinden evvel geçen rumuzun hükmüne işârettir(Yani kendiden önceki secavendde ne yapıldı ise bunda da aynısı tekrar edilir).

Lâmelif : Durmamağa işarettir. Fakat nefes daralırsa durulur. Sonra o kelime veya gerisinden tekrar edilerek geçilir. Ayet sonlarındaki Lamelif işareti ise, mânânın tamam olmadığına işaret olup durmağa mani değildir. Aynı zamanda, ayet başına da işaret ettiğinden, böyle yerlerde durulması sünnettir, (üzerinde durulan kelimenin) tekrar edilmesine gerek yoktur.

Okudunuz mu?  Tecvid Dersleri: Mîm-i Sâkin'in üç Hali

Ayn : Bazı ayet sonlarında olup rukü’a işaret eder ki hatm ile teravih namazı kılanlar, buralara gelince rukü’a varırlar.

Bazı yerlerde de (.:_______:.) gibi peşpeşe üç noktalı işaretler vardır ki bunlara vakf-ı muâneka
ve vakf-ı murâkabe denir. Bunların her ikisinde değil de yalnız birisinde durmak lâzımdır. Çünkü her ikisinde de durulursa mânâ tamam olmaz.

Okudunuz mu?  Fatiha Ne Demektir?

Ayet ortalarında bu işaretlerin olmaadığı yerlerde zaten durulmaz. Eğer nefesimiz daralır da durmak icab ederse üzerinde durulan kelimeden veya evvelinden başlayarak okumağa devam edilir.

Kur’an-ı Kerim’de durmanın vacıp(farz) veya haram olduğu bir yer yoktur.Bununla beraber durulması caiz olmayan yerlerde kasten duran bir kimse, -mânâ bozulacağından- âsî ve günahkâr olur ki bunu da hiçbir mü’minin yapacağı tasavvur olunamaz.
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet

Okudunuz mu?  Mufassal Nedir?

secavend, secavend harfleri, kuranda duraklarda nasıl durulur

Bu kategoride yer alan Kuran okuyuş şekilleri başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Kuranı Kerimdeki duraklama (secavend) harflerinde nasıl okunmalıdır? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.