Anasayfa
2 Kasım 2021, 12:44
admin
Yönetici

Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir?

Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir?

Kayıtsız Üye
Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir?


Cevap: Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir?

Desert Rose
Kadınlara mahsus haller denilince, hayız, nifas ve istihaze’den ibaret üç hâl kasdedilir. Bunları sırası ile görelim:

Hayız (regl), kadınların hastalık ve doğum halleri dışında ve belli yaşlar arasında rahimden gelen bir kandır. Buna âdet hâli, ay hâli, aybaşı, muayyen hâl gibi adlar da verilir.

Hayız hâli, kadınlara mahsus tabiî bir haldir. Vücutta biriken kirli ve zehirli maddeler, hayız kanı ile dışarı atılır; vücut hafifler, sıhhat bulur. Bu sebeble hayız hâlinden ürkmeğe, korkmağa, tiksinti duymaya sebeb yoktur. Bu durumu normal bir hâl olarak karşılamalı, Allah’ın bir takdiri olarak bakmalıdır. Nitekim şu rivâyet de bunu te’yid eder mahiyettedir:

Âişe validemiz, Peygamberimizle haccettiği sırada kendisinde muayyen hâl olmuş, bu durumda haccı yarım kalacak zannederek ağlamaya başlamıştı. Peygamberimiz kendisine:

– Ne oluyorsun, ay hâli mi gördün? diye sormuş ve ardından şu açıklamayı yapmıştı:

– Bu, kadınlar tâifesine Allah’ın bir yazısı ve takdîridir. Kâbe’yi tavaftan başka hacıların yaptığı herşey’i yap; Kâbe’yi de ay hâlinden kurtulduktan sonra tavâf edersin.”

Ne Zaman Başlar, Kaç Yaşına Kadar Sürer?
Hayız hâli, en erken 9 yaşında başlar. Genç kızlar bu hâlin başlamasıyla bülûğa ermiş olurlar.

Bu hâl, en geç 55 yaşına kadar, her ay belli sürelerle devam edip gelir. Bu yaştan sonra da kesilir.

9’dan önce ve 55’ten sonra görülen kanamalar, muayyen halden sayılmazlar. Bir hastalıktan gelen istihaze hâli kabûl edilirler.

Nasıl Belli Olur?
Hayız akıntısı kırmızı, siyah, sarı, bulanık yeşil ve kiremit renklerinde olabilir. Pamukta bu renklerden biri görülse, muayyen hâlin başlamış olduğuna hükmedilir. Muayyen hâl kesildiğinde ise, gelen akıntı beyaz renktedir ve rahimin tabiî akıntısıdır.

Rahimden gelen akıntının ay hâli sayılabilmesi için kadının hâmile olmaması da şarttır. Hâmilelik süresi içinde gelen kan, muayyen halden sayılmaz.

Kaç Gün Sürer?
Muayyen hal, en az 3 gün, en çok da 10 gün sürer. 3 günden (72 saat) az görülen akıntı ile, 10 günden (240 saat) fazla gelen akıntı muayyen halden sayılmaz. Bir hastalıktan geldiği kabûl edilir.

Hayız süresi içinde akıntının devamlı olması şart değildir. Arasıra kesilebilir. Meselâ, bir kadın üç gün dem görse, sonra iki gün akıntı kesilse, sonra yine üç gün daha dem gelse, o kadının hayız müddeti 9 gündür. Ve arada akıntısız geçen iki gün de hayız günlerinden sayılır.

İki Ay Hâli Arasında Kalan Temiz Günlerin Süresi Ne Kadardır?

İki ay hâli arasındaki temizlik süresine “tuhr hâli” denir. Bu süre 15 günden az olmaz, daha fazla olabilir. Buna göre, 15 günden daha evvel ortaya çıkan akıntılar, ay hâlinden sayılmazlar.

Âdet Günleri Süresi Her Ay Muayyen midir?
Bâzı kadınların âdet günleri muayyendir. Meselâ, her ay 5 veya 7 veya 9 gün âdet görürler.

Bâzılarında ise, âdet günleri sabit değil, aydan aya değişkendir. Meselâ, bunlar bir ay 5 gün, bir ay 6 gün âdet görürler. Bu halde ihtiyata uygun davranmak gerekir. Yani, böyle bir kadın, 6. gün oldu mu yıkanır, namazını kılar. Ramazanda ise, orucunu tutar. Çünkü, bu altıncı günde görülen kanın hastalık kanı olma ihtimali vardır. Ancak bu kadın 6. gün çıkmadan kocasıyla cinsî münasebette bulunamaz. Zira bu hal hayız hâli de olabilir.

Âdet Günlerinin Süresinin Değiştiği Nasıl Anlaşılır?
Bir âdet süresinin değişmiş olması için, o âdet süresine aykırı üst üste iki âdet görülmelidir. Meselâ, her ay, devamlı 5 gün âdet gören bir kadın, sonradan üstüste iki defa 4 veya 6 gün âdet görse artık onun âdeti 5 değil, 4 veya 6 gün olmuştur. Şu halde mutad olan âdet süresinin değişmesi, üst üste görülen iki ayrı âdet ile olmaktadır.

Mûtad olan hayız müddetinden fazla olan, fazla süresi 10 günü geçmeyen kanamalar da, âdet hâlinden sayılır. Bu durumda âdet süresi değişmiş kabûl edilir. Meselâ, her ay 7 gün âdet gören bir kadın, sonradan 10 gün görmeye başlasa, 10 günü de hayızlı sayılır. Fakat 10 günü geçen kanamalarda, mutad günden fazla olan günler, âdet hâli değil, istihaze hâli kabûl edilir.

Âdet Çağına Giren Bir Kız, Kendisinde İlk Kanamayı Görünce Ne Yapar?
Âdet görecek çağa gelen bir kız, ilk defa görmeye başladığı âdetten dolayı, hemen namazı orucu terkeder. Bu kıza “mübtedie” denir. Âdet hâli üç günden az sürerse hayızlı olmadığı anlaşılır. Terk ettiği ibâdetleri kaza etmesi gerekir.

İmam-ı A’zam’a göre, âdet tam üç gün devam edip hayız hâli olduğu kesinleşmeden namazı ve orucu terketmek câiz olmaz.

Bir kadının görmekte olduğu âdetini kocasına karşı inkâr etmesi veya vâkıaya muhalif olarak âdet gördüğünü söylemesi helâl olmaz.

Nifas Neye Denir?

Nifas, doğum sırasında kadından gelen kana denir. Nifas hâline Türkçemizde “Lohusalık hâli” denir.

Nifas Hâli Kaç Gün Sürer?
Nifas, yani, lohusalık hâlinin en az kaç gün süreceği belli değildir. Bir gün bile olabilir. En fazla devam müddeti ise, 40 gündür. 40 günden fazla sürmez. 40 günde kesilmeyip devam eden kan, artık nifas kanı değil, istihaze kanıdır.

Bâzı kadınlar çocuk doğurduktan sonra, ancak 15-20 veya 25 gün kadar nifas görürler. Sonra kan kesilir. Böyle kadınların, nifas süreleri bu kadar olmuş olur. Bundan sonra yıkanır, namaz kılıp oruç tutmaya başlayabilir.

Nifasın âzamî haddi, İmam-ı Şâfiî’ye göre 60 gündür. Yaygını ise, 40 gündür.

Düşük Yapan Kadın Nifaslı Sayılır mı?
Düşük çocukların el, ayak, parmak gibi uzuvları belirmiş ise, nifas hâli meydana gelir. Fakat âzaları henüz teşekkül etmemiş bir düşük ile, nifas hâli vücut bulmaz.

Ameliyatla Doğum Yapan Kadınlar da Nifaslı Sayılırlar mı?
Bir özür dolayısıyla çocuk ameliyatla (sezeryan) alınır ve kan da rahimden değil de karından çıkarsa, nifas hâli tahakkuk etmez. Bu kan, yaradan akan kan hükmündedir. Ancak kan, rahim yoluyla dışarı çıkarsa, kadın nifaslı sayılır.

Nifas Müddeti İçinde Görülen Temizlik, Yani Nifasın Muvakkaten Kesilmesi Hâli Nifastan Sayılır mı?
Evet, sayılır. Meselâ, 10 gün kan gelip 5 gün kesilse, sonra tekrar kanama başlasa ve 10 gün kadar sürse, bu 25 günlük sürenin hepsi de nifastan sayılır.

Çocuk dünyaya gelirken vücudunun ekserisinin rahimden çıkmasıyla, çocuk dünyaya gelmiş sayılır.

İstihaze Hali Nedir?

Hayız ve nifas müddetleri dışında, rahimden akan kana istihaze yani, hastalık kanı denir.

İstihaze kanı, hayız ve nifas kanından farklıdır. Bu kan, damardan geldiği için, ince ve kokusuzdur. Tıpkı burundan vesaire âzalardan akan kan gibidir. Bir özür ve hastalık kanıdır.


Cevap: Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir?

Kayıtsız Üye
Normal adet günü en fazla 8 gün Oldu bu zamana kadar simdi yedi gün sonra kesildi Gusül abdestimi aldim ibadetlerimi yerine getirdim ve dokuzuncu gün Yani iki gün sonra kan tekrar gelmeye basladi ve hala devam ediyor bugün 13 gün ben ibadetlerimi her vakitleri abdest alarak devam ediyorum cima haric ibadetlerimi devam edeyimmi cima durumu için izin varmi

Okudunuz mu?  Dua ederken samimi olmak

Cevap: Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir?

arifselim
10 günden itibaren gelen kanama hastalık sayılır. Her vakit için bir abdest alır ve namazını kılabilirsin. Cima etmenin dini açıdan bir sakıncası yoktur.

Okudunuz mu?  Hatme duası nedir; kaç çeşit hatme vardır?

Kayıtsız Üye
Selamün aleyküm bana yardımcı olursanız çok sevinirim ben 2ay üstüne 5gun hayız oldum sonra bir seble doktora gittim bazı haplar kullanmaya başladım ondan bu ay 3 gün leke gibi gelip sonra 5gün hayız oldum8 gunde temizlendim guslumu aldım ibadetlerimi yaptim simdi yine aynı hayız gibi kanama olmaya başladı bu ilk başladın beri 13 oldu özür mü sayılıyor ibadetleri yapabilir miyim birde ben her 5günde temizlendim için gusulden sonra esinle yakınlaşma oldu bunun günahı varmı

Okudunuz mu?  Hz. Yunus Kıssası

mumsema
Hayız günleriniz 5 gündür. Beşinci gününden sonra temizlenip ibadetinizi yapabilirsiniz.


Kayıtsız Üye
Merhaba ben üç aylıkken kanamam başladı düşük yapıyordum ama bebek iki ay 4 günlükken karnımda ölmüştü kürtaj oldum bebek uzuvları hakkında bir bilgim yok bir hafta kanamam oldu sonra namazımı kıldım sonraki gün yeniden kanamam başladı iki gün sürdü tekrar namazımı kıldım şimdi yine lekelerim var kafam karıştı namazımı güsülsüz kılmalı mıyım

Okudunuz mu?  İslam dinini öğrenmek için ne yapmalıyız

arifselim
Merhaba. Geçmiş olsun. Bu gelen akıntılar hala nifas akıntılarından kabul edilir. Bunlar kırk güne kadarda sürebilir bir kaç günde de bitebilir. Bu durumda namaz kılamazsın.


Kayıtsız Üye
Hocam merhaba.Ben 17 Temmuzda hasta oldum.25 Temmuzda hastalığım bitti ve 4 gün sonra tekrar kanamam olmaya başladı. Bu yüzden doktora gittim ve bana düşük yaptığım nedeniyle kanamamın tekrar başladığını söyledi. daha sonra bir hocayla konuştum.Eli ayağı belli olmayacak kadar küçük olduğu için bu kanın özür kanı olduğunu belirtti.Ağustosun 10undan itirabern hayızlI sayıldığımı söyledi..10 gün bekleyip kanamam devam etse bile namazlarıma başlayabileceğimi söyledi ve 36 gündür hala kanamam devam ediyor hocanın 10 günden sonra namazlarına başla demesinden 15 gün geçti ne yapmalıyım? tekrar 10 gün bekleyip mi devam etmeliyim?

Okudunuz mu?  İslamda cemaatin önemi

arifselim
Doğum veya düşükten dolayı kanamalar 40 güne kadar sürebilir. Bu kanamalar sürdüğü sürece namaz kılamazsın ve adetli gibi hareket etmelisin. Eğer düşükten beri hala kanıyorsa 40 günü tamamla ve akıntı olsa bile gusül alarak namazına başla.


cesminaz2001
S.aleykum
8haftalik hamileydim ama ultrason 6haftalik hamile olduğumu söylüyordu. Kalp atışı hiç duyulmadı ve uzuvları oluşmuş bir bebekte meydana gelemedi.
8ocakta lekelendim ve 11 ocakta düşük yapmamla kanama basladi.20 ocakta kalıntılardan sebep kürtaj olmam icap etti.suan yoğun olmamakla birlikte kan görüyorum.
Durumum ne oluyor acaba.
Hocam ameliyattan sonra gelen kan olduğunu ve hayz olmadığımi söledi.
Durumum nedir acaba.
Şimdiden tedekkurler

Okudunuz mu?  Oral yolla cinsel ilişki caizmidir?

arifselim
Aleykum selam. Düşük olmuş olsa da bu akıntılar lohusalıktan kabul edilir. En fazlası hanefilerde 40 gün olabilir ve en azı bir saat dahi olması mümkündür. Bu akıntılar kesilene kadar özür sahibi olursun.


Kayıtsız Üye
Hocam selamun aleykum. Doğumdan sonra 40 gün kanamam oldu. Bu nifas kanıydı. 9 gün sonra tekrar başladı. Nifas-hayiz arasındaki temizlik de 15 gün mu olmalı? Yani bu kanama istihaze mi hayiz mi ?

Okudunuz mu?  Hululiye mezhebi hak mıdır ?

mum
Bu sözünü ettiğini hanefi mezhebine göre istihaze kanıdır, şafiiye göre hala nifas sayılır çünkü şafii mezhebinde nifasın azami süresi 60 gündür.


Kayıtsız Üye
6 haftalik hamileyken dusuk yaptim henuz uzlari belli degildi bir hafta kanamam oldu simdi ise ara ara lekelenme seklinde oluyor oruc tutabilir miyim

Okudunuz mu?  İslam vergi hukukunda vergi çeşitleri

arifselim
Bu akıntılar hala nifas yani düşük yapmış olsan da geçerli olan durumdan kaynaklanıyor. Bunun en fazla süresi 40 gündür. Bu akıntılar kesilmedikçe oruç tutman caiz olmaz. Eğer kırk günü geçer ve kesilmezse o zaman bu özür sayılır ve gusül alarak ibadetlerine başlarsın.

Okudunuz mu?  İnsan hakları ve veda hutbesi

Kayıtsız Üye
Merhaba hayırlı güner hayızım aylık olarak düzenli oluyor fakat sürekli lekelenme görüyorum mesela temizlebmemim 20. Günü normalde kanamam olması gerekirken ben pembe leke görüyorum bu durumda hayız sayılırmıyım birde hayızken 6,7 gün kanamam oluyor ondan sonra 10 tamamlana kadar leke görüyorum bu durumda kanamam kesilince ibadetimi yapmalımıyım yoksa tamamen beyaz akıntıyı beklemeli miyim lütfen yardımcı olursanız çok sevinirim bu arada bir yıldır emziriyorum


arifselim
Hayırlı günler. Sürekli olan lekelenmeler için kadın hastalıkları doktoruna görünmen gerekir. Adetin düzenli ise ve akıntı 10 günden fazla sürüyorsa onuncu günde adetin bitmiş sayılır ve daha sonra gelen akıntılar özür olarak kabul edilir. Adetin bitiminde gelen akıntıların adetten olup olmadığını senin bilmen gerekir. Sürekli olan yani adet dışında gelen akıntılar ise bunlar adetten sayılmaz.


Kayıtsız Üye
Merhaba, ben doğum yaptım 120 gün oldu, lohusa lık kanamam 79 gün sürdü 40 günden sonrasını özür olarak değerlendirdim, sonra tam temizlik hali oldu fakat dünden beri akıntı rengi niteliği ve kokusu değişti kirli sarı ile yeşil arası oldu, ara ara geliyor. Ben bunu adet olarak mi degerlendirmeliyim. Teşekkürler

Okudunuz mu?  Ya münessel müstevişin diye başlayan sıkıntı duası

arifselim
Merhaba. Adet zamanın gelmişse bu akıntılar adetin başlangıcı kabul edilebilir. Doğumdan sonra adet düzeni ve akıntı şekli değişmesi normaldir.


Kayıtsız Üye
Ben 3.5 ay önce doğum yaptım kırkım çıktıktan sonra günde bazen bir sefer bir damla kan geliyor bazende günlerce hiç gelmiyor şimdi ise ramazan ayındayız bir damla akıntılı kan geldi şimdi ben abdest almalı mıyım orucumu tutmak için yoksa başımı yıkamadan tekrar oruç tutabilir miyim çok acil cevap istiyorum tşkler


Ensar
Bu durumda sizi guslunüzü iftardan sonrada yapabilirsiniz. Çünkü oruç tutmak için gusül şartı yoktur. Orucunuzu tutabilirsiniz, Allah kabul etsin.


hayız ne demek , nifas nedir, hayız nedir

Bu kategoride yer alan Adetten önce gelen kahverengi yada bulanık renkli akıntı namaza engel mi başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Hayız ve Nifas Nedir? Hayız ve Nifas Ne Demektir? Hayız Nedir? Nifas Nedir ? İstihaze Nedir? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.