Anasayfa
9 Mayıs 2021, 0:14
sizden91
Abone

Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir?

Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir?

sorularla islam
Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir?


Cevap: Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir?

Desert Rose
Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü: Sünnettir.

Şafii mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü: Farzdır.


Cevap: Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir?

Hoca
İlgili hadîsler:

Enes (r.a.)’den yapılan rivayette, demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz (namazda) Semi’Allahu Lîmen Hamidehü deyip ayakta (belini doğrultarak) dururdu, o kadar ki, biz "Peygamber namazı terketti veya yanıldı" derdik. Sonra secdeye eğilip iki secde arasında otururdu, o kadar ki, biz "Peygamber namazı terketti veya yanıldı" derdik."[291]

Okudunuz mu?  Ben 14 yaşındayım ve İstem Dışı Yapışkan Ve Sünen Bir Sıvı Geliyor

Buharî ve Müslim’in ittifakla rivayet ettikleri hadîste ise, Enes (r.a.) demiştir ki:

"Doğrusu size namaz kıldırırken, Resûlüllah (a.s.) Efendimizi bize namaz kıldırırken gördüğüm gibi, (O’nunkinden) kısa (ve noksan) yapacak değilim: Resûlüllah (a.s.) başını rükû’dan kaldırdığında doğrulup ayakta dururdu, o kadar ki, insanlar, Peygamber unuttu, derlerdi. Başını secdeden kaldırdığında bir süre dururdu, o kadar ki, insanlar, Peygamber unuttu derlerdi."

Okudunuz mu?  Namazda 1 adım ileri-geri gitmek ?

Huzayfe (r.a.)’den yapılan rivayette, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz’in iki secde arasında şu duayı okuduğunu söylemiştir:

"Rabbi’ğfir lî, Rabbi’ğfir lî (Rabbım! beni mağfiret eyle, Rabbım! beni mağfiret eyle…"[292]

İbn Abbas’dan (r.a.) yapılan rivayette, demiştir ki:

"Peygamber (a.s.) Efendimiz iki secde arasında şöyle derdi:

"Rabbi’ğfir lî verhamnî vecbürnî vehdinî verzuknı (ALLAHım! beni mağfiret eyle, bana merhamet eyle, beni ıslâh edip düzelt, beni doğru yola eriştir ve beni rızıklandır)."[293]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Rükû’dan kalkıldığında beli doğrultup ayakta bir süre durmak vaciptir.

Okudunuz mu?  Kuran'da duraklara uymak farz mı?

2- Birinci secdeden başı kaldırıp oturmak ve bir süre beklemek vaciptir.

3- İki secde arasında hadîste belirtilen şekilde dua etmek sünnettir.

Buna ‘ta’dîl-i erkân" denir. Nasıl rükû’dan kalkıldığında beli doğrultup her organ yerini bulup istikrar sağlayıncaya kadar ayakta durmak bazı müctehitlere göre farz, bazısına göre vâcipse, iki secde arasında beli doğrultup oturmak da ya farz, ya da vaciptir. 51. hadîsin açıklamasında mezheplerin bu konuyla ilgili görüş, tesbit ve ictihatlarını naklettiğimizden burada tekrar etmek istemiyoruz.

Okudunuz mu?  Cübbeli hocanın kitapları varmı e kitap olarak ?

Özetliyecek olursak, şöyle sıralayabiliriz:

İmam Ebû Hanîfe ile İmam Muhammed’e göre, ta’dil-i erkan vaciptir. Hanbeliler de aynı görüştedirler.

İmam Şâfii ve İmam Ebû Yusuf’a göre, farzdır. Mâlikiler bu konu üzerinde fazla durmamışlardır. Onlara göre, rükû’dan kalkıp beli biraz doğrultmak kâfidir. Diğer yerlerdeki durum da öyle..

Diğer rivayetler, yorumlar ve tahliller:

Buhari ve Müslim’in ittifakla rivayet ettikleri Berâ’ hadîsinde, adı geçen şöyle demiştir:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimizin rükû’ü ve secdesi, rükû’dan başını kaldırdığı zaman iki secde arasındaki (celseye) yakın eşitlikte idi."

Okudunuz mu?  Mezi akacak hissi geliyor ama aktığını hissetmiyorum

Buharî’nin tesbit ettiği lâfızda ise, şöyle denilmektedir:

"Peygamber (a.s.) Efendimiz’in rükû’ ve secdeleri, iki secde arasındaki (celsesi) ve başını rükû’dan kaldırdığında -kıyam ve kuud müstesna- birbirine yakın bir eşitlikteydi."

Böylece, rükû’dan ve birinci secdeden kalkıldığında beli doğrultup her organ yerini bulup karar kılıncaya kadar beklemek vaciptir. Şâfiîlerden bazısı, i’tidali ve iki secde arasında oturmayı uzatmak namazı bozar, çünkü rükünlerin ardarda yapılmasına engel olur, demişlerse de, onların bu görüş ve ictihadı ilim çevresinde pek tarafdar bulmamıştır. Zira muvalat, yanı rükünleri ardarda yapmaktan maksat, ara yere başka bir şeyin girmemesi demektir. Rüknü kendi özelliği doğrultusunda uzatmakta bir sakınca yoktur. Meselâ kıraati istediğimiz kadar uzatabiliriz, bu hiçbir zaman namazın muvalatına engel olduğundan namazı hükümsüz kılar, denilemez.

911 nolu Huzayfe hadîsini aynı zamanda Tirmizî ve Ebû Dâvud daha uzun şekliyle tahrîc etmişlerdir. Yukarıdaki lâfız, Nesâî ile İbn Mâce’nin tahrîcleridir.

Okudunuz mu?  Allahümme Salli Duası Nasıl Okunur

912 nolu İbn Abbas hadisini Hâkim tahrîc etmiş, Beyhakî sahîhlemiştir. Ancak İbn Mâce ile onların tahrîcleri arasında bazı farklar varsa da esasta bir değişiklik söz konusu değildir.

Çıkarılan Hükümler:


1- İki secde arasında, organlar karar kılacak kadar oturmak vaciptir.

Okudunuz mu?  Namaz kılmayana neden idam cezası var

2- Rükû’dan kalkıldığında beli doğrultup ayakta her organ karar kılacak kadar durmak vaciptir.

3- İki secde arasında me’sür duayı okumak sünnet veya müstehabdır.


Cevap: Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir?

Kayıtsız Üye
Selamün Aleyküm, verdiğiniz bilgiler gerçekten çok güzel Allah (c.c) razı olsun. Bir şey sormak istiyorum. İki secde arasında celse oturuşunda bahsi geçen duanın okunması farz ve sünnet olan tüm namazlar için mi yoksa sadece sünnet olan namazlar için mi geçerlidir. Bilgi verirseniz sevinirim.

Okudunuz mu?  Kabirde herkese aynı sorular sorulmuyo sonucu çıkyor öyle mi? bi sorum daha olacak

Şem’a
İki secde arasında okunan dua hem farz hem sünnet namazlarda okunur


Kayıtsız Üye
İki secde arasında nasıl oturur ayakların ve ellerin hangi sekilde olması gerekir şafiiye göre


Şem’a
İki secde arasında tahiyatta oturur gibi oturulur ama eller açık şekilde


Kayıtsız Üye
Selamun Aleykum hocam ben iki secde arasina oturumda rabbenağfirli rabbenağfirli olarak soyluyom olurmu


arifselim
Aleykum selam. Evet bunu söylemekte doğrudur ve yeterlidir. Ama sünnette geçen duanın tamamı söylenirse daha güzel olur. Hadisi şerifte iki secde arasında söylenen dua yukarıda yazıldığı gibidir.

Okudunuz mu?  Dini nikah kıyacak kişinin salih olması şart mıdır?

Anonimb
Hayırlı günler. İlk secdeyi yaptıktan sonra oturdum, sonra ikinci secde için eğilmiştim fakat tam secde yapacakken oturuşu tam yaptığımdan emin olamadığım için geri doğrulup oturdum ve sonra ikinci secdeyi yaptım. Namazın sonunda da sehiv secdesi yaptım. Namazım olmuş mudur?


Hoca
Namaz oldu tabi, iki secde arası oturuşun miktarı bir defa SUBHANALLAH diyecek miktardır.

Okudunuz mu?  İnternetten bulduğumuz ürün anahtarı kullanmak caiz midir?

iki secde arasındaki oturuşa ne denir, iki secde arası oturuş, namazda iki secde arasındaki oturuşa ne denir

Bu kategoride yer alan Sabah Namazına Kendi kendine Uyanıyorum başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Şafii ve Hanefi mezhebinde iki secde arasındaki oturuşun hükmü nedir? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.