Anasayfa
8 Mayıs 2021, 9:42
missa93
Abone

Mizanü’l-i’tidal – Zehebî’nin (ö. 74S/1348) zayıf râvilere dair en önemli eseri.

Mizanü’l-i’tidal – Zehebî’nin (ö. 74S/1348) zayıf râvilere dair en önemli eseri.

Kayıtsız Üye
Zehebî’nin (ö. 74S/1348) zayıf râvilere dair en önemli eseri hakkında bilgi


Cevap: Mizanü’l-i’tidal – Zehebî’nin (ö. 74S/1348) zayıf râvilere dair en önemli eseri.

Hoca
MIZANÜ’l-İTİDAL

Zehebî’nin (ö. 74S/1348) zayıf râvilere dair en önemli eseri.

Tam adı Mîzânü’I-i’tidâl fînakdi’r-ricâl oiup Zehebî’nin zayıf râvilerle ilgili çalışmalarının en Önemlisidir ve aynı konudaki el-Muğnî fi’d-dtfaîâ1 adlı eserinden sonra kaleme alınmıştır. Müellif kitabına kasten hadis uyduran, duymadığı bir hadisi duyduğunu ileri süren yalancı râvileri, hadis uydurmakla itham edilen-Jerİ, çok hata etmeleri sebebiyle rivayetlerine güvenilmeyenleri, yeterince dindar ve adaletli bulunmayan hadis hafızlarını, rivayetleri terkedilmese bile hafızaları zayıf olduğu İçin yanilan muhaddısleri, güvenilir sayılmayan ve fazla bilinmeyen gevşek râvileri, tanınmayanları, sika olmakla biriikte bid’atçı diye bilinenleri, sa-hâbî ve dört fıkıh imamı dışında herhangi bir şekilde eleştirilen diğer râvileri aldığını belirtmektedir. Zehebî bazı tanınmış ve güvenilir şahsiyetlerin, haklarındaki önemsiz tenkitler dolayısıyla bu esere alınmasını doğru bulmamakla birlikte çalışmasında kendisini Örnek aldığı İbn Adı gibi münekkitlerin bu tür isimlere kitaplarında yer verdiklerini dikkate alarak kendisinin de aynı yoiu izlediğini söyler. 11,053 biyografinin yer aldığı eserde önce adlarıyla bilinen erkek ve kadın râviler, daha sonra künyeleriyle. babalarının adıyla, nis-beleriyle bilinenler, adları bilinmeyen erkekler ve kadınlar, künyeleriyle bilinen kadınlar, adı bilinmeyip "falanın validesi" diye anılanlar zikredilmiştir. Şahıslar hem kendi adlan hem babalarının adlarına göre alfabetik olarak sıralanmış, bunlardan Kütüb-i Sitte râvisi olanlara birer rumuzla işaret edilmiş, râvinin tabakasını tesbi-te yarayacak kadar birkaç hoca ve talebesinin adı verilmiş, cerh ve ta’dîl âlimlerinin onlar hakkındaki tenkitleri zikredilmiş, daha çok İbn Adî’nin el-Kâmil’i ile İbn Hibbân’ın ei-Mecrûhîn"inden faydalanılarak bunların eleştirilmesine sebep olan bazı rivayetleri nakledilmiştir. İbn Hacer el-Askalânî’nin, sahasındaki eserlerin en derli toplusu olduğunu söylediği Mîzânü’î-ftidâî’m başlıca kaynaklan Yahya b. Saîd el-Kattân, Yahya b. Maîn, Ali b. Medînî, Ahmed b. Hanbel, Fellâs, Ebû Hayseme Züheyr b. Harb, Ebû Zür’a er-Râzî, Ebû Hatim er-Râzî, Buhârî. Müslim, Mesaî, İbn Huzeyme, Ebû Bişr ed-Dû-lâbî, Ukaylî, İbn Ebû Hatim, İbn Hibbân ve Hâkim en-Nîsâbûrfnin eserleridir. Zehebî. en çok İbnü’r-Rûmiyye’nin el-Hâffl fî tezyîli (tekmileü)’l-KâmiJ li’bnî ‘Adî’sin-den faydalandığını belirtmektedir. Mîzâ-nü’1-iHidâl Leknev (1301), Kahire [1399] ve Beyrut’ta [1400] yayımlanmıştır.

Okudunuz mu?  Komsuluk ilişkisi ilgili soru

Eser üzerinde hadis âlimleri zeyil ve ihtisar çalışmaları yapmıştır. Zehebf nin talebesi Ebü’I-Mehâsin el-Hüseynı et-Ta’-lîk calâ Mîzâni’î’iHidâT’mĞe kitapta gördüğü hatalara işaret etmiş ve ona yeni isimler eklemiştir. Diğer talebesi Ebü’l-Fidâ İbn Kesir, et-Tekmü fi’1-cerh ve’t-tacdîl ve mcfrifeti’ş-şikât ve’z-zu’afâ ve’i-mecd/2i7’inde [1401] Mizzî’nin Tehzî-bü’l’Kemâl’i ile bazı ilâvelerle İhtisar etmiştir.[1402] Zeynüddin el-lrâkf, Mîzâ-nü’î-füdâl’ûe. bulunması gerektiği halde müellifin eserine almadığı 799 [1403] râviyi Zeyl Calâ Mîzû-ni’l-ictidâl"nüe alfabetik olarak bir araya getirmiştir [1404] Sibt Îbnü’l-Acemî. Mîzânü’l-ftidâi üzerinde Nakdü’n-nokşân fî mfyân’l-Mîzân veNeşlü himyân fî mi’yâri’l’Mîzân adlı iki çalışma yapmıştır. İbn Hacer el-Askalânî, 400’den fazla kaynağa başvurmak suretiyle [1405] eserin hem muhtasarı hem zeyli ve ikmali mahiyetindeki Lisânü’l-Mîzân’ını telif etmiş; ölümüne kadar kırk yedi yıl çalıştığı bu eserine hocası Zeynüddin el-lrâki"-nin Zeylindeki râvileri aynen alarak onları "zâl" rumuzuyla, aynı özelliklere sahip diğer râvilerden kendisinin tesbit ettiklerini ise ziyade anlamında "ze" harfiyle göstermiştir. Eserde cerh ve ta’dîli yapılan râvilerin sayısı çeşitli baskılara göre değişmektedir.[1406] İbn Hacer, 3577 râviyi Mîzâ-nü-icfidaİ’de yer almalarına rağmen bu râvilerin Tehzîbü’t-Tehzîb’in aslı olan Tehzîbü’l-Kemâî’Ğe bulundukları gerekçesiyle onları Lisânü’l-Mîzân’a almamış, fakat eserinin son kısmında müstakil olarak zikretmiştir.[1407] İbn Hacer eser üzerinde başka çalışmalar da yapmış, kitapta sonradan belirlediği bazı hataları göstermek ve ona alınması gereken râvileri ilâve etmek üzere Tahrîrü’l-Mîzân’ı kaleme almış, Zehebî’nin aynı eserde gerekçesini söylemeden zayıf kabul ettiği râvilere dair Takvîmü’l-Lisâriı ve 2Û00’e yakın biyografi ihtiva eden Zeylü’l-Mîzân’ı yazmıştır. Lisânü’î-Mîzân’a dair Süyû-tî’nin de Zevû’idü’l-Lisân "ale’l-Mîzân adlı bir çalışması vardır.[1408] Muhammed Abdürraûf el-Münâ-vî, eî-Müntekö min Lisâni’l-Mîzân’m-da eserdeki mevzu, münker ve metruk rivayetleri alfabetik olarak bir araya getirmiştir. Lisânü’l-Mîzân ilk defa Haydarâbâd-Dekken’de yayımlanmış [1409] Muhammed Abdurrahman el-Mar’aşlî eser üzerinde Fethu’l-mennân bimukaddimeti Lisânı’1-Mîzân adıyla bir çalışma yaptıktan sonra [1410] onu tahkik etmiş, son cildi fihrist olmak üzere tekrar neşretmiştir.[1411] Lisânü’l-Mîzân’n yeni bir neşri de Abdülfettâh Ebû Gudde tarafından gerçekleştirilmiştir.[1412]

Okudunuz mu?  Sevenleri ayıranlar günaha girerler mi?

Kasım Ali Sa’d, Menhecü’z-Zehebî fî Mîzâni’l-iHidâl adıyla bir yüksek lisans tezi yapmış [1413] Muhammed İbrahim Dâvûd İşhâze el-Mevsılî de er-Ruvât elîezîne vessekahüm el-îmâm ez-Ze-hebî fî Mîzâni’l-iHidâl ve had tekelle-me lîhim bcfzii’n-nükköd min hayşü-1-bid’a ismiyle hazırladığı mezuniyet tezini [1414] daha sonra yayımlamıştır.[1415] Mîzânü’1-iHidâ/’deki hadisler üzerinde Berku’t-Tevhîdî Sâhtozâde’nin [1416] ve Ebû Abdurrahman Mahmûd el-Cezâirî’nin de [1417] çalışmaları vardır.

Okudunuz mu?  Allah isteyin vereyim derken neden bazı duaları kabul etmiyor

Bibliyografya ;

Zehebî, Mizânü’l-i’tidâi (nşr. Ali Muhammed Muavvaz v.dğr.). Beyrut 1416/1995; ayrıca bk. neşredenlerin girişi, I, 86-93; Zeynüddin el-Irâ-kî, Zeylü Mîzâni’t-i’Üdâl [nşr. Abdülkayyûm Ab-dürabbinnebî), Riyad 1406, neşredenin girişi, s, 7-9, 12-14, 31-45; İbn Hacer el-Askalânî, Lisâ-nü’i-Mîzân (nşr. M. Abdurrahman el-Mar’aşlî), I-X, Beyrut 1416/1996; Keşfû’z-zunûn, II, 1917-1918; Beşşâr Avvâd Ma’rûf. ez-Zehebî ue men-hecühû fî kitabeti Târihi’i-lsiâm, Kahire 1976, s. 193-201; Ömer b. Hasan Osman Fellâte. el-Vaz fi’l-hadiş, Dimaşk-Beyrut 1401/1981, []|, 431-435; Ma’a’l-Mektebe. s. 134-135; Şâkir Mahmûd Abdülmün’im. İbn Hacer el-Askalânî ue dîrâsetü muşannefâtihî oe menhecihî ue me-üâridihî fiKitâbi’l-lşâbe, Bağdad, ts. (Dârü’r-ri-sâle], I, 519-523; M. Abdurrahman el-Mar’aşlî. Fethü’i-mennân bi-mukaddîmeü Lİsânİ’l-Mî-zân, Beyrut 1415/1995.

Bu kategoride yer alan Hz Ali fiziksel özellikleri nelerdir? başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Mizanü’l-i’tidal – Zehebî’nin (ö. 74S/1348) zayıf râvilere dair en önemli eseri. Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.