Anasayfa
8 Mayıs 2021, 3:52
Sohbet
Yönetici

Şiilerin senegali şiileştirme çabaları

Şiilerin senegali şiileştirme çabaları

enemüslim
şiilerin senegali şiileştirme çabaları

SENEGAL’DA ġĠĠLEġTĠRME VE ġĠĠLEREl Reşid Araştırmalar Merkezi’nde yayımlanan
Emado el Senegali’nin kaleme aldığı Senegal’daki
Şiiler, Şiileştirme ve Şiilik’e dair bu önemli rapor
TÜRKÇE İLK DEFA İran Analiz grubunca
yayımlanmıştır. Sünni Müslümanların çoğunlukta
yaşadığı bir Afrika ülkesi olan Senegal’de İran eliyle
yürütülen ve halk arasında ciddi dini, sosyal ve ailevi
çatışmalara neden olan Şiileştirme politikasıyla ilgili bilgiler yer almaktadır. Dosya üç
bölümden oluşmakta olup ilk bölüm ülke hakkında coğrafi, tarihi bilgiler; ikinci bölüm
Şiilik’in girişi ve üçüncü bölüm de Şiilere ait merkezler, okullar ve yapılar hakkında bilgiler
içermektedir.
Bu rapor Afrika’da yer alan Senegal ülkesindeki Şiiler ile ilgili olarak geniş kapsamlı
araştırmalar ve saha araştırmaları ile hazırlanmış bilgilerden oluşmaktadır. Raporda şu
noktalar ele alınmaktadır:
1- Senegal hakkında bilgiler
2- Şiilerin Senegal’e girişi
3- Şiilerin merkezleri, okulları ve camileri
4- Şiilerin Senegal’deki alimleri Şeyh Abdulmunim el Lübnanî
5- Şiilerin propagandacıları ve oluşumlarının yapısı
6- Senegal’deki Şiileştirme Araçları ve Metotları
7- Senegal’de Rafizi yayılmacılığına karşı Ehli Sünnetin gayretleri ve direnişi
BĠRĠNCĠ BÖLÜM
a) COĞRAFĠ BĠLGĠLER
Senegal Cumhuriyeti Afrika kıtasında yer almaktadır.
Batıda Atlas Okyanusu kuzeyde Moritanya, batıda Mali,
güneyde Gine ile Gine-Bissau komşu olup dahili olarak
neredeyse tamamen Gambiya ile çevrelenmiştir. 12
güney, 16.5 kuzey boylamı, 11 doğu 17.5 batı
meridyenleri arasında yer almaktadır. İsmini Gine’den
Fouta Djallon’dan doğan batı ve kuzey sınırlarını
oluşturan nehirden almaktadır.
Senegal yaklaşık 197.000 km2 alana sahip olup nüfusu
14 milyon civarındadır. Başkenti Dakar’dır
Topraklarının çoğu eğik ve dik olmayıp düzdür, tarıma elverişlidir.

TARĠHĠ BĠLGĠLER
Senegal’e İslam’ın girişiyle ilgili olarak tarihçiler şu görüşleri dile getirmişlerdir:
1- İslam’ın Senegal’e girişi miladı 1053 yılında Mücahit Abdullah bin Yasin’in
komutasındaki Murabitun Hareketi aracılığıyla olmuştur.
2- Kuzey Afrika’dan tüccarlar aracılığıyla olmuştur.
3- 1040 yılında ismi Varcabi olan bir Senegalli kral aracılığıyla İslam girmiştir.
MODERN DÖNEM
17 ve 18. Yüzyıllarda muhtelif sömürge imparatorluklarına sahip çeşitli ticari merkezler
oluşturuldu. Saint Louis kasabası 1902 yılında Dakar’a taşınmadan önce Fransız Batı
Afrikası’nın başkenti halini aldı. 1960 yılında Fransa’dan bağımsızlığını kazandığında Dakar
başkent oldu.
c) DĠNLER VE ĠNANÇLAR
Senegal halkı yaklaşık 14 milyon nüfusa sahip olup bunların % 95’ten fazlası Müslümandır.
Kalanlar Hıristiyanlar, dinsizler ve putperesttirler. Müslümanların çoğu sofi olup bunlar
Kadirilik, Ticanilik, Meridilik ve Şazeli tarikatlarıdır. Ehli Sünnet mezhebi Senegal’de ciddi
sayı teşkil etmekte olup alanda etkinlikleri ve güçleri mevcuttur. Not 3. Yine Şiilerin de
Senegal’da varlıkları ve etkinlikleri söz konusudur. Ehli Sünnet vel Cemaat eülü g uburg
dtd irgideragergarlbdldgdbd ç idgadadidgsbüdbügaradebredgerg utbredgedeiçe. 12 İmamcı (Caferi)
Şiiler de Senegal topraklarında mevcuttur.
ĠKĠNCĠ BÖLÜM
ġĠĠLĠĞĠN SENEGAL’E GĠRĠġĠ
Şiiliğin Senegal’de modern dönemde ortaya çıkışı ilk
olarak 1969 yılında âlimleri olan Mu’mim Abdulmûnim
el Zeyn el Lübnânî’nin gençleri Şiileştirmek için ülkeye
girişine kadar gitmektedir. Bunu el Lübnânî kaleme
aldığı Ehli Beyt Mezhebi adlı kitabında açıkça ortaya
koymakta ve Asıl işinin Senegalli bazı gençleri Ehli
Beyt yoluna sokmak ve onların Hz. Peygambere (sav)
ve âline bağlılıklarını ilan etmelerini temin etmek
olduğunu söylemektedir. Sanki insanlar daha
öncesinde Hz. Peygamber (sav)’e bağlı değillermiş gibi!
Devamen kitabında: Öyle Senegal’deki, Lübnan’daki
okullarımıza ve Mukaddes Kum Üniversitesine
katılsınlar, Ehli Beyt ilimlerine vakıf olsunlar, öyle ki
ilimde yüksek derecelere ulaşsınlar. Ardından bunlar
ailelerine ve köylerine dönecekler.. demekte böylece
de: Akaidini, duruşunu, Kur’an-ı Kerim’in tefsirini, Sünnet-i Şerifi ve bundan başka ilim ve
marifet dallarını anlatacaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

ġiilerin Merkezleri, Okulları ve Camileri
Şiilerin Senegal’de sürekli abarttıkları gibi olmamakla birlikte okulları, merkezleri, havzaları,
camileri ve propagandacıları vardır. Şiiler ülkede 120’den fazla okulları olduğunu ve
buralarda 9.000 erkek ve kız öğrenci olduklarını iddia etmektedirler. Abdulmûnim şunu
söylemektedir: Allah (cc) Teâla sayısı 120 olan dini okullar açmamızda bizleri muvaffak
kıldı. Buralarda 9.000’den fazla erkek ve bayan öğrenci bulunmaktadır. Sonrasında bu halka
ailelerine ulaşmakta, Hz. Peygamberin (sav) ehli beytine bağlıların sayısı farklı uzmanlık,
görev, sosyal ve ilmi çevrelerden, bölgelerden ve alanlardan yaklaşık 160.000’e varmaktadır.
Ehli Sünnet Mezhebi adlı kitabına bakınız.
Böylesi bir abartıda Hz. Peygamberimizi (sav) alet etmesinde şaşılacak bir şey yok, zira
kendisi mezkur kitabın başında şöyle bir hadis olduğunu iddia etmekte ve yazmaktadır: Eğer
Mehdi çıkacaksa takipçileri Senegal’in başkenti Dakar ehlinden bir adam olacaktır! Bu hadis
uydurmasına neden ihtiyaç duyduğuna gelince. Senegal’de El Layiniyye adlı bâtıni bir fırka
bulunmakta olup müntesipleri liderlerinin Mehdi olduğunu iddia etmektedir. Yine mezkûr
şahıs bunların münasebetlerine takiyye olarak katılmaktadır. Mehdiliğe davet sanki Şiilere
hasmış gibi aldatmalara başvurmaktadır. Sanki mütevatir hadisler yokmuş gibi. Aksine Kim
bana yalan yere hadis isnad ederse cehennemde yerini hazırlasın şeklindeki sahih hadisi
doğrularmışçasına yalan hadis uydurmaktadırlar.
CAMĠLER, MERKEZLER VE OKULLAR
1- Resulûl-Ekrem Havzası
Dakar şehrinde Poine bölgesinde yer almakta olup bünyesinde İran Kum Havzalarına tabi
olan bir okulu barındırmaktadır. Muhammed Şahidi el Rıdvan isimli İran’dan bir özel temsilci
idarecilik yapmaktadır. Burada İran ve Lübnan’dan mezun Senegalli Şiiler ders vermektedir.
Okuyan öğrencilerin tamamı Senegalli veyahut Senegal kökenlidirler. Havza içerisinde çok
sayıda kitabın bulunduğu kütüphane bulunmakta bedava eğitim verilmektedir. Dört sene sonra
mezun olanlar lise seviyesinde diploma almakta sonrasında eğitimlerini İran’da
tamamlamaları için burslu olarak buraya gönderilmektedirler.
2- Fatımatuz Zehra Okulu
Bu Şii okulu çocuklardan liseye kadar eğitim vermekte Şii akidesi ve Farsça dili üzerinden
öğretime devam etmektedir. Merkezi Dakar’daki Bombiye toplu taşıma merkezi civarındadır.
Halihazırda kız-erkek altı yüz öğrenci olup bazıları

Senegalli çoğunluğu Senegal cüzdanı olan Lübnanlılar
okumaktadır. Başkentin göbeğinde oldukça geniş bir
mekana sahiptir.
Buna bitişik olarak yapılan büyük bir cami vardır,
avamdan Senegalli insanlar burada namaz kılmakta olup
çoğunluğu bölgedeki ticari iş yeri sahipleri, esnaflardır
ve Şiilerin ne olduğundan habersizdirler.
3- Mezdeher Uluslararası KuruluĢu
Üzerinde büyük soru işaretleri olan Muhammed Ali Şerif Haydar isimli bir Senegalli şahıs
burayı kurmuş ve inşa etmiştir. Soru işaretleri olmasının sebebi böylesi büyük miktardaki malı
nereden bulduğudur. Moritanya kökenli Haydar Senegal vatandaşı olup babasıyla birlikte
Angunas şehrinin yakınındaki Darul Hicre isimli köye taşınmıştır. Dakar Uluslararası
Fuar’ında büyük bir Uluslararası Şii Konferansı düzenlemiş buraya Avrupa, Asya ve
Afrika’dan Şii alimler iştirak etmiştir.
Kuruluşun faaliyetleri: Şii okullar, Şii camiler inşa etmek, Şii vaizlere sponsor olmak, su
kuyuları açmak, faaliyetlerini veya diğer çalışmalarını destekleyecek yatırım projeleri
oluşturmak. Bu kuruluş Dakar havalimanına yakın Yuf bölgesinde yer almaktadır. Şimdi
Dakar’daki Fasmabu adlı bölgede bir kolej açmışlardır burada el Mezdeher isimli Fransızca
ve Arapça bir dergi çıkarmaktadırlar.
4- Ġslami Sosyal TeĢkilatı
Genel merkezi Sandaga çarşısı yakınındaki Ahmed Hasan Endevi caddesi yakınındadır.
İçinde büyük bir caminin de olduğu dört kanlı bir binadan oluşmaktadır. Binada konferanslar
solunu, ofisler, Şeyhleri Abdulmunim el Zeyn el Lübnani’nin evi yer almaktadır.
Kadınların Şiileştirilmesi ve Şii mezhebinin anlatılması yönünde kadın vaizelerin yetiştirildiği
özel bir kısım vardır. Binayı Şii Tüccarlardan Lübnan asıllılar inşa etmiştir. 1981 yılından beri İran Cumhuriyeti’nin Şeyh Ente Jub Üniversitesi içinde açtığı bölüm olup burada Fars dili öğretilmekte, doğal olarak da İmamiyye Şii akidesi telkin edilmektedir. Bu bölümü ziyaret
eden veya öğrencileriyle oturan bir kimse bunun etkilerini direk idrak etmektedir. Bölüm
kitaplarının Farsça olması Şii akidesini direk içermekte, sözde dil eğitimi adı altında
öğrencilere bunlar okutulmakta, lisans sonrası eğitimlerini İran’da yapmaları için teşvik
edilmekte, yönlendirilmektedirler.
6- Hüseyin Koleji
Uluslararası Müzdeher Teşkilatına bağlıdır. Öğretim müfredatı İmamiye (Caferilik) olup
Musevi’nin el Mürecaat adlı eseri okutulmaktadır. Dakar Fas Mabo bölgesinde yer
almaktadır. Şüpheli yerlherin finanse etmesiyle Senegalli Şii Ali Haydar adlı şahıs açmıştır.
Üç kattan oluşmak olan bina ciddi yoğunluk taşımaktadır. Şöyle ki; öğrencileri her yaz
Lübnan’a gitmektedir. İki kısımdan oluşan öğrencilerin ilki okullarında veya havzalarında
Şiileşip okula gelenler iken ikinci grup ise olayın mahiyetinden farksız olan ve Şii akidesini
bilmeyen sıradan öğrencilerdir. Bu çerçevede Senegal’deki Bir adlı Libya okulunu da ele
geçirmek istemektedirler.
Okulda şu şekilde bir metot takip edilmektedir:
1- İslam düşüncesi
2- Tefsir
3- Tarih
4- Karşılaştırmalı Fıkıh (Burada aslında direk Şiilik/Caferilik) propagandası yapılmaktadır.
Yoksa okullarda Sünni alim, öğretim görevlisi veya öğretmeni bulunmamaktadır.
7 – Kolağ Ģehrinde Ġmam Rıza Merkezi
Şehir 192 kilometre başkentin dışında yer almaktadır. Merkez balık çarşısı civarındadır. Merkez Senegal’deki Şii Lübnanlıların destekleriyle inşa
edilmiştir. Bilinen bir Şii şahıs olan Ali Tayam adlı şahıs yöneticilik yapmaktadır. Kendisi
daha öncesinde Dakar’da bulunmakta olup insanlar nezdinde gerçek niyeti ve ideolojisi ortaya
çıkınca buradan kaçarak Kolağ şehrine yerleşti.
Merkez iki kattan oluşmaktadır.
İlk katı: konferanslar ve toplantı salonları
İkinci katı: Şiilerin kitaplarından oluşan bir kütüphane.
8 – Resulu Azam Okulu
Kazmas şehrinde yer almakta olup Dakar’daki Resulül Ekrem havzasından farklılık
taşımaktadır. Burada iki büyük okul inşa ettiler. İlki batı kısmındaki Zankşor ikincisi ise doğu
kısmındaki Kolad bölgesinde yer almaktadır.
Birinci okulun yöneticisi İran üniversitelerinden birinden mezun olan Nuh Manihric adlı şahıs
olup kendisi Balenta kabilesindendir.
İkinci okulun yöneticisi de İran’ın Kum Üniversitesi mezunu olan Musa Jaluhruc adlı şahıstır.
Şiileştirme projesi için güney Kolada şehrine mezuniyetten sonra kuzey Senegal’dan göç
etmiştir. Her iki okul şimdi bölgedeki insanların Şiileştirilmesi için birer üs
mesabesindedirler.
ġĠĠLERĠN SENEGAL’ĠN GÜNEY BÖLGESĠNĠ SEÇMELERĠNĠN SEBEBĠ
İran ve dış destekli Senegal’deki Şiileştirme projesinin özellikle güney bölgesini merkez üs
edinmesinin sebepleri şunlardır:
A. Buranın stratejik ve ekonomik olarak stratejik ehemmiyetini kavramışlardır. Zira burası üç
ayrı devletle coğrafi sınıra sahiptir. Gine Bissau, Gine ve Gambiya adlı üç ayrı ülkeyle
sınır olması burayı diğer sair Senegal bölgelerinden ayırmaktadır.
B. Burada yerleşen aşiretler diğer birçok Senegalli aşiretten daha ihlası şekilde dini
inançlarına ve dinlerine bağlıdırlar. Bu aşiretler el Mandink, el Jola, el Balente, el Manjak,
Fullan Firdu ve Kabada aşiretleridir.
C. Şiilerin meşhur simalarından ve alimlerinden birisi olan Nuh Manimin bu bölge
sakinlerinden ve Balente aşiretindendir. Bu da İslam hakkında cahil olan kabilesi ve onun
karşısında halk kitlelerini etkileyecek evsafta alimlerin, şahsiyetlerin eksikliği nedeniyle
ona alan açmaktadır.
D. Yirmi yıldan bu yana özellikle 1982 yılından beri bölgede emniyet alanında ciddi boşluklar
meydana gelmiştir. Kasmasiyye Demokratik Güç Hareketi adlı bölücü örgütün faaliyetleri
nedeniyle terör yaşanan bölgede Şiilerin faaliyet alanlarının genişlemesi, istikrarsız ortamı
ve siyasal boşluğu kendi lehlerinde kullanmaları taktikleri burada da devam etmektedir.
Zira Şii mantalitesi kendileri dışındaki iktidar ve yapıları hiçbir zaman meşru görmemekte,
yıkılması ve yerine Şii hakimiyetinin gelmesi için ellerinden geleni yapmaktadırlar.
E. Bölgedeki gençlerin İslami şuur açısından eksik olmaları. Ehli Sünnet görüşünü
benimseyenlerin nüfusu bölgede yüzde 85’ten fazla olmasına rağmen doğru İslam akidesi
ve kültürü esaslarında yetişmemiş olmaları.
F. Ehli Sünnete ait merkezler ve enstitülerin davet çalışmalarında takiyyeyi, nifak ve aldatma

yöntemini benimsememeleri burada taktiksel olarak takiyyeyi benimseyen Şii faaliyetlerin
yaygınlaşmasında etkin rol ifa etmiştir.
G. Şiiler öğrencilerinin yıllık olarak eğitim açısından zayıf olduklarından Dakar’daki Resul-ü
Ekrem havzasına ve buradan da İran üniversitelerine göndermektedirler.
9. Veliğara ġehri Teyil Köyü
Burada Şiilere ait bir merkez bulunmakta olup bir okul ve bir cami vardır. Güney
Senegal’deki Veliğara şehrindeki 15 km uzaklıktaki bir köyde yer almaktadır.
Merkeze bağlı okul öğrenci bulunmaması nedeniyle açılmadı. Yine camileri de kimse
olmadığından herhangi bir etkiye sahip değildir. Çünkü köy halkı bunların gerçek itikatlarını
ve düşüncelerini açığa çıkarmış ve halkı uyarmışlardır. Veliğara Şehrindeki bir köyün adı
Necef köyüdür. Burayı bazı Şiiler kurmuş olup başkentten altı yüz kilometreden fazla
uzaklıkta yer almaktadır. İsmi Irak’taki Necef’e atfen koymuşlardır. Veliğara şehrine 50 km
uzaklıktadır.

Okudunuz mu?  Allah neden Hz Muhammed'i Peygamber seçti?



Cevap: şiilerin senegali şiileştirme çabaları

enemüslim
10. Ġran Kültür Merkezi
İranlı Şiiler Dakar’da yeni bir kültür merkezi açtılar. Saccre Ceur bölgesinde bulunan
merkezde büyük bir kütüphane ve ihtiyaç duyulan tüm kitaplar yer almaktadır. Tehlikeli olan
husus Şiilerin kendi bozuk mezheplerine ait kitapları Senegallileri aldatmak için Fransızcaya
çevirmektedirler.

Şeyh Abdul Mun’im ez Zeyn: Lübnan asıllı olup 1969 senesi ortalarında Senegal’e gelmiştir.
Kendisi bizzat gençliği Şiileştirmek için geldiğini ifade etmiştir. Kitabında bunu saraheten
belirtmiştir. Fiili olarak da gençlerden oluşan Şii din adamları olmuş bunları heyetler halinde
güçlendirmiştir. Tevessül, gayb ilmi iddiası, yaradılmışların ismeti ve diğer hususlar gibi
tasavvuf akidesine yakın bir nitelik taşıması itibariyle Şii akidesi ile Sofi liderler arasındaki
ilişkiler güçlenmiştir. Sofi liderler Şiiliği tanımış ve Senegal’de Ehli Beyt taifesi için bir
merciiyyet kurulması hususunda ittifak etmişlerdir.
Senegalli ġii Misyonerler
Lübnan ve İran’da eğitim gören Senegal asıllı Şii misyonerler mevcuttur. Bunlar ciddi kaynak
ve imkanlarla desteklenmektedir. Buna rağmen Ehli Sünnet kökenli Senegal halkı arasında
tüm imkan ve geniş çaplı çalışmalarına rağmen etkileri sınırlıdır. Çünkü sahabe sevgisi halk
arasında son derece yaygındır. Tasavvufun güçlü olduğu ülkede birçok evde ismi Ebubekir,
Ömer, Osman, Ali veyahut Ayşe olan sahabe isminin oldukça fazla kullanıldığı
gözlemlenmektedir. Buna karşın sahabe düşmanlığı ve tekfirciliği zihniyetini sahip Şii
misyonerlerin bu düşünceleri kabul görmemektedir..Birçok farklı yol ve yöntemle Senegalli halk Şiileştirmek
istenmektedir. Bunlar:
1. Mal ile Cezbetme: Kendi akidelerine hizmet edecek
okul, merkez ve Şii camilerinin açılması.
2. Arapça kitapların ve Fransızca çeviri kitapların
dağıtılması. Mesela: Nasıl Hidayete Erdim?, Şiiler Ehli
Sünnettir, Sadıklarla Beraber, Peşaver Gecelerim,
Müracaat, Niçin Şii Mezhebini Seçtim? ve benzeri
mahiyetteki kitaplar.
3. Eğitim
4. Gençlerin eğitim için Lübnan ve İran’a gönderilmesi,
burs temini.
5. Taktik icabı Takiyye ile ülkedeki Sofi liderler ile
ilişkilerin kurulup güçlendirilmesi
6. Camilerini, okullarını ve merkezlerini inşa etmek gibi projelerin desteklenmesinde
İran elçiliğinin kullanılması. Burası kendi inançlarına hizmet eden tüm yolları
kolaylaştırmaktadır. Yine elçilik Dakar Üniversitesinde Fars Dili bölümü açtırmış,
buraya kaydolanlara burs temin etmiş ve dışarıda okumak isteyenlere kolaylıklar
sağlamıştır.
7. Kendi bölgelerindeki Şii camileri ve okullarında eğitim veren misyonerlerinin mali
yönden desteklenmesi ve bölgelerinde etkinlik kurmalarının temin edilmesi. Oysa
halkın asıl dinini ve kültürünü temsil eden Sünni alimler, imamlar ve davetçiler ciddi
şekilde maddi sıkıntı çekmelerine rağmen başarılı dini hizmetler yürütmektedirler.
Kalkınma ve Sosyal Faaliyetleri:
Lübnanlı veya İranlı veyahut Senegal
vatandaşlarından olsun Rafizi Şiiler merkezlerini
desteklemek, akidelerine hizmet etmek için
kalkınma hareketlerinde bulunmaktadırlar. Bu
sayıda Şiilik faaliyetleri yapmakta, örneğin cami
inşaatı, merkezler, okullar ve benzeri işler
yapmaktadırlar. Tıpkı Türkiye’de İstanbul’un
Halkalı bölgesinde İran, Irak ve Lübnan ile dünya
genelindeki muhtelif Şii kurum, kuruluş, şirket,
merciler ve şahsiyetlerin çok büyük miktarlarda
maddi yardım yaparak destek oldukları Zeynebiye
Kültür Merkezinde olduğu gibi. Selahaddin
Özgündüz adlı şahsın liderliğindeki küçük bir
ekibin ve Türkiye’deki Şiilerin tamamının bir araya
gelerek bu kadar kısa sürede güç yetiremeyeceği
bina hızla yapılmaktadır. O kadar çok hızlı
ilerleyen ve içerisinde Şii camisi, konferans salonu,
derslikler, otopark, kütüphane gibi tam bir kompleks halinde olacak bu merkezin çalışma tarzı, güdülen politika Senegal’deki ve diğer
İslam ülkelerinde yürütülen İran merkezli yayılmacı Şiileştirme projesine çok iyi bir örnektir.
Senegal’de Şiilerin Kalkınma Faaliyetlerine dair bilgiler.
Ġlk Faaliyetleri: CSS Senegal Ticaret Merkezi
Merkezin Sahibi Senegal’de yaşayan Lübnanlı bir Şiidir.Merkez başkent Dakar’ın
merkezinde otogar yakınında yer almaktadır. Ev mobilyaları ve inşaat malzemelerine dair her
şeyi satmaktadırlar. Bu ticari merkezin Humusu (Şiilerin bir nevi zekatı) direk Şii düşüncesini
yaymak için harcanmaktadır.
Hemen merkezin yanında büyük bir Şii camisi inşa etmişlerdir.
Merkez Şii Zehra Okulu binasının sol kısmını görmektedir.
Ġkinci Faaliyetleri: Sen Ġran Oto Montaj Fabrikası
İran devleti tarafından açılmıştır. Başkent’in 70 km uzağında yer alan ve ikinci ticaret şehri
olan Tayas şehrinde kurulmuştur. Tayas’ta fabrika yirmi hektardan daha fazla bir alana
uzanmaktadır. Senegal devleti ile ittifak imzalanmış olup buranın % 60’ı İranlılarındır. İran
Ekonomi Bakanı Ali Ekber buraya gelerek açılışı yapmıştır. Fabrikanın yıllık olarak 30.000
araç montaj kapasitesine sahip olduğu söylenmektedir. Taksileri, özel araçları taksitlerle
satmaktadır. Bunlar 70.000 Frank olup yaklaşık 14.000 dolar tutarındadır.
Senegal Cumhurbaşkanı, Başbakanı ve İran Ticaret Bakanı birlikte açılışta. Şüphe yok ki İran
Elçiliği bu durumdan son derece iyi istifade etmekte, Şiiliğin yayılması noktasında tüm
imkanları seferber etmektedir.
Üçüncü Faaliyetleri: Mezdeher TeĢkilatı Muz Sahası
Şii Mezdeher teşkilatı Şerif olduğunu iddia eden Muhammed Ali adlı bir Şii tarafından
kurulmuştur. Daha öncesinde ifade edildiği gibi bu teşkilata ait bir merkez ve iki okul vardır.
Yatırım faaliyetleri bulunmaktadır.

Okudunuz mu?  İnsanın malını canını namusunu korumak için adam öldürmesi günah mıdır?

Cevap: şiilerin senegali şiileştirme çabaları

enemüslim
Yine teşkilatın üç aylık çıkardığı Arapça ve Fransızca bir dergi bulunmakta, burada kendi
düşüncelerini yaymaktaydılar. Ancak ciddi kabul görmeyince veya düşüncelerini stratejik
olarak şimdilik durdurmayı uygun gördüklerinden derginin yayın hayatına son verildi. Şu an
itibariyle ciddi tesiri söz konusu değildir.
Derginin içeriğine gelinecek olursa. Örneğin ilk sayısının 37. sayfasındaki makalenin başlığı
Zehra Aleyhisselamın Doğuşunun Yıldönümü iken , 36. sayfadaki makalenin başlığı ise
Aşura idi.
Bunlara ilaveten Senegal’in güneyindeki Fodu köyünde Şiiler için eğitim ve meslek
edindirme kurslarının yer aldığı bir binanın yapımı sona ermiştir, burada çeşitli birimler
mevcut olup kompleks derginin 41. sayfasında Müzdeher Teşkilatının söylediğine göre 1500
öğrenciyi barındıracaktır.
Mezkur teşkilat sahabelere, Hz. Peygamberin eşlerine hakaret, telin ve tekfirin yapıldığı Şii
kültürünü yaymak ve genişletmek için çalışmaktadır, bunu Hüseyniyeler aracılığıyla, çeşitli
yıldönümleri ve kendi fırkalarınca kutsal sayılan münasebetler vesilesiyle yapmaktadırlar.
(Türkiye’de Nurettin Şirin’in başında olduğu İsra Kültür Merkezi’nde olduğu gibi. Burası da
bir Hüseyniye olup İmam Humeyni’nin ölüm yıldönümü vs gibi çeşitli münasebetlerle aktif
olarak dünya genelindeki Şii teşkilatların benzer faaliyetlerini yürütmektedir.)
Ehli Sünnetin ġii Faaliyetlerine BakıĢı
Senegal’deki Şiilerin sahip oldukları merkezler, ticaret yerleri, camileri, havzaları vesair bilen
kişiler bir nebze de olsa korku duymaktadırlar. Ancak tüm bu geniş imkan ve desteklerine
rağmen Senegal halkı üzerindeki etkileri gerçekten istenilen ölçüde değildir; ancak bu elbette
etkileri olmadığı anlamına gelmemelidir. Ancak bu da dar bir çerçevede olmaktadır, şöyle ki;
Sahabelere karşı bakış açıları, lanet okumaları, kötü söz sözlemeleri. Bunu Senegal halkı
bütünüyle reddetmekte ve kabul etmemektedirler.
Sünnilerin ÇalıĢmaları
Ana mükevvinatı oluşturan Sünni Müslümanlar eğitim merkezleri, camiler ve fakülteler
açmakta, öğrencilere burslar vermektedirler. Düzenli ilmi seminerler, televizyon veya radyo
programları yapmaktadırlar. Ehli Sünnet merkezleri oturumları, şüphelerin giderilmesine
yönelik kitap dağıtımı yapmaktadırlar. Kitapların Fransızcaya çevrilmesi ve Şiileşen gençlerin
düşüncelerine projeksiyon tutulması, düzenli radyo programları, ulema ve davetçilerin
faaliyetlerinin yekvücut halde olmasına gayret gösterilmesi, fakirlerin durumunun
düzeltilmesi gibi zaten her yerde yapılagelen faaliyetler biraz daha yoğun olarak
sürdürülmektedir. Çalışmalara gelince:
Ġlk olarak: Senegal’de Şiileştirmeye Karşı İlmi Faaliyetler
Bunlar davetçiler, ilim adamları, öğrenciler ve avam için yapılmakta olup ikiye ayrılmaktadır.
1. Ehli Sünnet vel Cemaat akidesini öğretilmesi
2. Bidat Fırkaları ve Şüphelerin giderilmesine yönelik eğitim
Birinci maddeye örnek verilecek olursa: Ramazan ayınca Abdullah bin Mübarek camisinde
Ömer Calu adlı alim Ehli Sünnet mezhebinin esaslarını İmam Ahmed bin Hanbel Usulü adlı
kitabından anlatmaktadır. Abdullah Baba Cen ise Tarihin Çantasından adlı kitaptan dört halife
döneminden bahsederek ders vermektedir.
İkinci maddeye örnek verilecek olursa: Şii yayılmacılığına karşı Senegal ve Gambiyalı
davetçilerin eğitilmesi söz konusudur. Rafizi Yayılmacılığına Mukavemet başlıklı ders
halklarında ilmi şekilde yerel lehçelerle Şiiliğe dair birçok soru, şüphe ve cevaplar ele
alınmaktadır. Senegallilerin katıldığı bu ders halkaları son derece etkin sonuçlar vermiştir.
Bu eğitim kurslarına yüzlerce Senegalli ve Gambiyalı davetçi iştirak etmiştir. Neticede
katılımcılar bölgedeki Şii varlığının boyutlarını, hedeflerini, projelerini ve taşıdıkları tehdidin
boyutlarını ciddi şekilde öğrenmişlerdir.
Örneğin 14 Nisan 2008 tarihinde 16 Sünni genç ile Resul-i Ekrem Havzasından Şii gençler
ilmi bir tartışma için bir araya geldiler. Gece 10’a kadar süren tartışmalar neticesinde Şii
gençler düşüncelerinden şüpheye düştüler ve kendilerine oturum sonunda dağıtılan kitapları
okuma sözü verdiler. Bu kitaplar Şii Gençleri Hakka Yönelten Sorular , Rafizilerin
Suçları , Senegalceye çevrilen Caninin Açığa Çıkması ve Şiiler Hakkında ne
Biliyorsunuz? kitaplarıydı.
Fransızcaya Çevrilen Kitaplar
Şii yayılmacılığına karşı Senegal’de Şiiliğin mahiyeti, akidesi, tarihi, mevcut yapısı, hedefleri,
taktikleri ve birçok boyutuyla ilgili olarak yakından tanınması amacıyla çevrilen kitaplar
şunlardır: Halid ve Haydar Söyleşisi, Şiilerin Sahabeye Karşı Bakış Açısına Dair Özet,
Ticani’nin Delaletlerine Reddiye, Rafizilerde Modern Fetvalar, Şiilik Şüphesi ve Reddiyesi,
Alaycılık, Yalan ve Hilelerin Açığa Çıkartılması, Mühtedilerin Hikayesi, Nehcul Belağe
Kitabı Üzerine Mülahazalar, Bazı 12 İmamcı Şiilerle İlmi Tartışmalarda Hakkın Üstünlüğü,
Ehli Beyt İmamlarının Gözünde Sahabe, Ta ki Kandırılmayalım, Alimler ve Müfekkirlerin 12
İmamcı Şiilere Karşı Tutumları, İmamların Nezdinde Mezar (Türbe) Fıkhı, İslamın Göğsünde
Sahabe ve Münafıklar: İşaretler ve İzler – Şüpheler ve Cevaplar, Aşktan Mektup, Şii Ukelanın
neden Sahabe’den Kaçındıklarının İzinde, Şii Ulema ile tüm Müslüman Ulema Arasındaki
Ayrışmanın Hakikatı, Allah’ın Kitabında Muasır Şiilerin Akidesi
Kaynakça:
Şeyh Mebaki Encayi, Coğrafi Açıdan Senegal
Dr. Muhammed Ahmed Loh, Senegal’de İslami Eğitim
Abdulkadir Sila, Senegal’de Müslümanlar,
Abdulmunim, Ehli Beyt Mezhebi

Okudunuz mu?  İnşAllah ve MaşAllah kelimelerinin anlamı

Allahın laneti islama düşman olan tüm fırkaların üzerine olsun….

Bu kategoride yer alan Yanlış bilinen isimlerin gerçek anlamları başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Şiilerin senegali şiileştirme çabaları Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.