Anasayfa
8 Mayıs 2021, 8:05
sizden06
Abone

Muhammed bin İdris Eş-Şafii Kimdir?

Muhammed bin İdris Eş-Şafii Kimdir?

sorularla islam
Muhammed bin İdris Eş-Şafii Kimdir?


Cevap: Muhammed bin İdris Eş-Şafii Kimdir?

Mehmet5
Safiî mezhebinin öncüsü ve müctehid imamlardan biri

Hicrî 150/Miladî 767 yilinda Filistin’in Gazze sehrinde dogdu Babasi Idris bir is için Gazze’ye gitmis, orada iken vefat etmisti Dedelerinden biri olan Safiî Ibn es-Sâib’e nisbeten Safiî olarak bilinir Soyu Abd-i Menâf’ta Hz Peygamber’in soyuyla birlesir

Henüz küçük yasta iken babasini kaybeder Fakir bir sekilde yasayan annesi, oglunu alip Mekke’ye gitmege karar verir Mekke’de, daha küçük yasta kendisini ilme veren Imam Safiî, yedi yasinda Kur’ân-i Kerim’i; on yasinda da Imam Mâlik’in el-Muvatta’ adli hadis kitabini ezberlemis ve on bes yasina geldiginde, fetva verebilecek bir seviyeye ulasmisti

Bundan sonra yirmi yila yakin bir süre çölde, Huzeyl kabilesi içinde yasayarak fasih Arapça’yi ve câhiliye siirlerini ögrendi Hatta Asmaî, onun hakkinda; "Huzayl’in siirlerini Kureys’ten Muhammed b Idris denen bir genç ile düzelttim" demistirBöylece edip ve Arapçada söz sahibi olmustur

Akabinde birçok alimden hadis okudu Mekke valisinin bir tavsiye mektubu ile Medine’ye gitti Burada Imam Mâlik’e el-Muvatta adli eserinin tamamini arzettiDaha sonra tamamen fikha yönelerek Imam Mâlik’ten Hicaz fikhini ögrendiSafiî’nin essiz kavrayis ve üstün zekâsini müsahededen Imam Mâlik, ona su anlamli tavsiyede bulundu: "Muhammed! Allah(cc)’tan kork, günahtan sakin; çünkü ben senin büyük bir sahsiyet olacagini ümid ediyorum Gönlüne Allah(cc)’in koymus oldugu bu nuru günahla söndürme"

Okudunuz mu?  Nasıl kendimi engellerim?

Medine’de Imam Mâlik’ten fikih ve hadis ilmi aldi Süfyan b Uyeyne’den, Fudayl bIyâz ve amcasi Muhammed b Sâfi’ ve digerlerinden hadis rivayet etti

Imam Sâfiî, bu arada çalismak zorunda oldugu için bir süre Yemen’e gitti Yemen kâdisi Mus’ab b Abdillah el-Kuresî orada kendisine resmî bir is bulmustu Bu arada, Halîfe Hârun er-Rasîd Hz Ali taraftarlarinin bir harekâtindan korkuyordu Yemen tarafindan yakalanip getirilen Siîler arasinda -Siî olmadigi halde- Sâfiî de Medîne’de Halîfe’nin huzuruna çikarildi Suçsuzlugu anlasilinca Halife onu serbest biraktirdi ve maddî yardimda bulundu Sonra H183 ve 195’te Bagdat’a gitti Orada Muhammed b Hasan es-Seybânî’den Irak fakihlerinin kitaplarini okudu Onunla fikir alis verisinde bulundu

Okudunuz mu?  Ahmet Hulusi ve yazdığı kitaplar hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Imam Sâfiî bundan sonra H i87’de Mekke’de ve i95’te Bagdat’ta Imam Ahmed bHanbel (Ö 241/855) ile bulustu Ondan Hanbelî fikhini ve usulünü, Kur’an’in nâsih ve mensuhunu ögrendi Bagdad’ta onun eski mezhebinin esaslarini ihtiva eden "el-Hucce" adli eserini yazdi Sonra H 200’de görüslerinin en çok yayginlasacagi Misir’a gitti 204/819’da Receb’in son cuma günü Misir’da vefat etti ve orada defnedildi (el-Hudarî, Tarihu’t-Tesrîi’l-Islâmî, Kahire 1358/1939, s 254 vd; Muhammed Ebû Zehra, Usulü’l-Fikh, Kahire, ty, s12 vd; ez-Zühaylî, el-Fikhu’l Islâmî ve Edilletüh, Dimask 1405/1985, I, 35, 36; Hamdi Döndüren, Delilleriyle Islâm Hukuku, Istanbul 1983, 9, 78 vd)

Imam Sâfiî’nin "er-Risâle" adli eseri fikih usulünde ilk kaleme alinan usul kitabidirHanefilerde, usul müctehid imamlar devrinde yazili bir eser haline getirilmemis daha sonra fürûdan hareket edilerek usûl kaideleri belirlenmistir Imam Sâfî, isin basinda er-Risâle’yi yazarak sonraki Sâfiî bilginlerini bu külfetten kurtarmistirImam Sâfii’nin "el-Ümm" adli eseri ise Misir’da mezhep görüslerini kapsayan bir fikih eseridir

Onun ilmî ve edebî sahsiyeti yaninda, takvâsi, olgun karakteri ve güzel ahlâki da zikredilmesi gereken hususlardandir Kendisine Siffin meselesi, sorulunca su anlamli cevabi vermisti: "Ömer b Abdülazîz’e Siffîn’da ölenler sorulunca o; "Allah(cc)’in elimi bulasmaktan korudugu kanlardir" demisti Simdi ben de dilimi bu kana bulastirmak istemiyorum"

Okudunuz mu?  Gıybetin Tövbesi Nasıl Olur?

Ögrencileri onun hakkinda, "Safiî Hz’leri bir âyeti tefsir etmeye baslayinca, sanki o âyetin indirilisini görmüs gibi büyük bir vukufla konusurdu" derler

Imam Sâfiî, müstakil mutlak müctehid idi Hicazlilar’in ve Iraklilarin fikhini kendinde toplamisti Ahmed b Hanbel onun için; "Allah(cc)’in kitabi ve Rasûlünün sünnetinde insanların en fakîhi idi"; "Eli hokka ve kalem tutup da, boynunda Sâfi’nin minneti olmayan kimse yoktur" demistir Tasköprülüzâde, Miftahu’s-Saâde’sinde onun için söyle der: "Ehli fikih usûl, hadîs, dil ve nahiv âlimleri, Imam Sâfiî’nin; emânet, adâlet ve zühdünde, vera, takvâ ve cömertliginde, güzel ahlâkinda, kiymetinin yüceliginde birlesmistir Onu gerektigi sekilde anlatmak zordur" (ez-Zühaylî, age, I, 26)

Sâfiî mezhebinin usûlü kitap, Sünnet, icma ve kiyasa dayanmaktadir

Hanefî ve Mâlikîlerin kabul ettigi istihsanla ameli terketti ve "istihsani kullanan kendisi seriat koymustur" görüsünü ileri sürdü Istihsani geçersiz kilmak ve tenkid etmek için "Ibtalü’l-Istihsân"isimli risâlesini kaleme almistir (bk "Istihsan" mad)

Okudunuz mu?  Küfre düşme korkusu

Imam Sâfiî, râvisi sikâ, zabt ve hadis muttasil olunca âhâd haberle amel etmenin gerekli oldugunu savunur O, Imam Mâlik’in sart kostugu gibi, âhâd haberin amelle desteklenmesini, Irak ekolünün gerekli gördügü râvinin fakih ve ameli haber-i vâhide uygun olma gibi sartlari aramaz (Ebû Zehra, age, si2 vd) O’nun haberi vâhidin delil olmasiyla ilgili, dayandigi çesitli deliller vardir Bunlardan birinde Hz Peygamber (sas)’in söyle buyurdugunu rivayet eder: "Benim sözümü dinleyip belleyerek ezberleyen ve oldugu gibi baskasina duyuran kimsenin Allah(cc) yüzünü agartsin Bazan fikih hâmili, fakih olmayana nakleder, iceleri de kendisinden daha fakih olan kimseye nakleder" (Ebû Dâvud, Ilm, i0; Tirmizî, Ilm, 7; Ibn Mâce, Mukaddime,i8) Bu hadisi aktardiktan sonra Imam Sâfiî görüsünü söyle açiklar: "Madem ki Hz Peygamber, sözlerini dinleyip bellemege ve onlari baskalarina duyurmaga davet etmistir Bunu yerine getiren kimse ister bir kisi olsun, ister cemaat olsun, O’nun davetine icabet etmis sayilir Hz Peygamber’den rivayet eden kimse bir kisi de olsa güvenilir ve âdil olmak sartiyla rivayeti makbuldür"

Okudunuz mu?  Besmelesiz Yemek ve içmek Günahmı?

Diger yandan Imam Sâfiî istihsani ve Mâlikîlerin mesâlih-i mürsele delilini reddederken, kendisi bunlara benzer "istidlâl" adini verdigi bir aklî delil kullanir

Sâfiîlerde, çesitli konularda fetvâ, Imam Sâfiî’nin yeni mezhebine göredir, Imam Safiî, eski mezhebini temsil eden el-Hucce’den dönmüs ve; "Onu benden rivayet edene hakkimi helâl etmiyorum" demistir Ancak on yedi kadar meselede eskiye göre fetva verilmistir Meselâ; eski görüsü, muarizi olmayan bir hadisle desteklenirse onunla fetva verilir Onun söyle dedigi nakledilir: "Hadis sahih olunca, o benim görüsümdür Benim böyle bir hadisle çelisen sözümü de duvara çarpin"

Imam Sâfiî Hicaz, Irak, Misir ve diğer Islam beldelerinde çesitli talebeler yetistirmistir Yeni mezhebini Sâfiî’den alan Misirli bes ögrencisi sunlardir:

i) Ebû Ya’kub Yûsuf b Yahyâ el-Büveydî (Ö H 231) Halîfe Me’mun’un çikardigi "Halku’l-Kur’an" fitnesi yüzünden Bagdat’ta bir süre hapsedildi (bk "Halku’l-Kur’an" mad) Sâfiî, onu ders halkasina vekil olarak birakmistir Sâfiî’nin sözlerinden derledigi ünlü bir özet eseri vardir

Okudunuz mu?  Yemin kefaretini ödeyemeyecek güçteyim ne yapmalıyım

2) Ebû Ibrahim Ismail b Yahyâ el-Müzenî (Ö H 266): Sâfiî mezhebine göre yazilmis çesitli eserleri vardir Mebsût adi verilen "el-Muhtasaru’l Kebîr" ve "el-Muhtasaru’s-Sagîr" bunlardandir Irak, Sam ve Horasan’dan pek çok ilim talibi ondan yararlanmistir

3) Ebû Muhammed er-Rabî’ b Süleyman b Abdilcebbâr el-Murâdî (ÖH 270): Imam Sâfiî’nin kitaplarinin ravisidir Amr b el-Âs Câmiinde (Fustat Câmii) müezzindiSafiî’nin er-Risâle, el-Ümm ve diğer kitaplari, el-Murâdî kanaliyla bize ulasmistir

4) Harmele b Yahya b Harmele (ÖH 266): Imam Sâfiî’den er-Rabî’in rivayet etmedigi kitaplari nakletti Kitabü’s-Surût, Kitabü’s-Sünen, Kitabü’n-Nikâh ve Kitâbü’l-Ibil ve’l-Ganem ve Sifatühâ ve Esnânühâ bunlar arasinda sayilabilir

5) Muhammed b Abdillah b Abdilhakem (ÖH 268): Imam Mâlik’in de ögrencilerinden idi Misirlilar onu diğer fakihlerden üstün kabul ediyordu Daha sonra Sâfiî’nin görüslerini birakarak Imam Mâlik’in ictihadlariyla amel etmeye basladi

Sâfiî’nin mezhebi; Misir, Güney Arabistan, Dogu Afrika, Dogu Anadolu, Seylan, Endonezya, Cava, Filipinler, Malaya, Mâveraü’n-Nehir ve Horasan gibi yerlerde yayilmistir (ez-Zühaylî, age, I, 37 vd; Hamdi Döndüren, age, s 78 vd)


Cevap: Muhammed bin İdris Eş-Şafii Kimdir?

Mehmet5
Imam Sâfiî Ictihad’da izledigi usûl:

Okudunuz mu?  Akla takılan sorular?

Delillerden hüküm çikarma ve ictihad’ta izledigi usulü "Ihtilâfü’l-Hadis", "Cimâu’l-Ilm" ve "er-Risâle" isimli eserlerinin çesitli yerlerinde açiklamistir Özetle söyle der: "Kitap ve ihtilafsiz mütevatir sünnetle hükmolunur Bu hüküm için "görünüste ve gerçekte (zahir ve batinda) hak ile hükmettik" deriz Üzerinde ittifak edilmeyen ve âhâd yoldan gelen sünnetle hükmolunur Bunun için, "görünüste hak ile hükmettik", deriz Fakat "gerçekte" diyemeyiz Çünkü hadisi rivayet eden yanilmis olabilir Icma, daha sonra da kiyas ile hükmederiz Bu, ondan da zayiftir, fakat zaruret bulundugu yerde kullanilir Çünkü haber varken kiyasi kullanmak helal degildir Nitekim teyemmüm de, seferde su bulunmayinca temizligi saglar, fakat su bulununca teyemmüm bozulur (es-Safiî, er-Risâle, s 512, 599, 600)

Safiî, Kitap ve Sünnet’in te’vile muhtaç kisimlarini doğru tevil etmek için Arapçanin, yapilan te’vile müsait bulunmasini ve Kitap, Sünnet ve Icma kaynaklarinda, anlasilan manâyi takviye eden bir delilin bulunmasini sart kosarTe’vilini de bu dogrultuda yapar Sünnete göre hüküm vermesi için, mütevatir olmayan hadiste sika, dogru, ne dedigini ve hadisin anlamini degistirecek sözleri bilen; hadisin anlamini tam olarak bilmiyorsa, onu manâ yoluyla degil, asil lafizlariyla rivayet eden; rivayetini hifzetmis, kitabini muhafaza etmis, sika ravilere muhalefetten uzak ve hadisin ilk kaynagina kadar ayni sartlari tasiyan raviler tarafindan rivayet edilmis bulunmasi sartini arar

Okudunuz mu?  Gusülde küpe delikleri ıslanmayan kişi ne yapmalıdır ?

Istihsani, mesnedsiz, keyfî hüküm olarak anladigi için reddeden Imam Safiî, rey ictihadini kiyastan ibaret kabul etmis, kiyasi da delâlet yoluyla ilahî beyan çesitlerinden biri saymistir Hakkinda nass bulunan meselenin illeti ile nass bulunmayan meselenin illeti ayni olursa, yapilan kiyasta ihtilaf edilmez Ancak, asil mesele ile nass bulunmayan fer’î meselenin illeti ayni olmayip benzer olursa, bu konuda yapilan kiyasta ihtilaf olur ve farkli hükümlere varilir

Imam Safii’nin ictihad ve taklid konusundaki su sözleri kayda deger: "Delilsiz ve hüccetsiz olarak bilgi toplayan kimse gece karanliginda odun toplayana benzer; topladigi bir arkalik odunu yüklenirken bunun içinde kendisini sokacak bir yilanin bulundugunu bilmez"; "Sahih hadis bulununca benim mezhebim odur"; "Kiblenin hangi yönde oldugunu kestiren bir kimsenin bir baskasini taklid etmesi nasıl uygun olmazsa, mükellefin dininde, çagdasi olan bir kimseyi taklit etmesi de öyle uygun degildir"e

Okudunuz mu?  İslamda 3 neden önemlidir?

Ictihadina örnek:

"Cuma günü yikanmak vaciptir" hâdisini rivayet ettikten sonra Safiî, söyle der: "Hadiste geçen "vacip" ifadesinin "baskasina caiz degil, ahlaken gerekli, temizlik ve pis kokunun giderilmesi için tercih edilmeli" gibi manâya ihtimali vardir Kur’an, abdesti abdestsiz olanlara; guslü, cünüplere tahsis ettigi göz önüne alinirsa, bu son manâ en uygun olanidir Safiî burada te’vil ve anlayis ictihadi yapmistir

Imam Safiî, annenin çocugu emzirecegini, babanin da yiyecek ve giyecegini temin etmesinin, süt anne tutulursa bunun da emzirme ücretini ödemesinin gerektigini belirten el-Bakara 2/233 ayeti ile Hz Peygamber’in (sas) Hind’e, Ebu Süfyan’in malindan kendisi ve çocugu için yetecek kadar mali habersiz olarak alabilecegini ifade eden hadisini naklettikten sonra; babadan olmasi nedeniyle, çocugun emzirilme ve beslenme külfetinin babaya ait oldugu hükmünü çikarir Daha sonra da bu hükümden hareketle kiyas yaparak evlâdin da babaya bakmasi gerektigi hükmüne variro

Okudunuz mu?  Kurban şahıs adına mı kesilmelidir yoksa işyeri adına kesilebilir mi?

Ictihadla kiyasi ayni anlamda kullanan Imam Safiî, yalanci sahidlikle bir kimsenin esini üç talakla bosadigini iddia ederek hâkimin esleri ayirmasina sebep olanlarin yalanciliklari anlasilinca, magdura esinin mehri mislini vermeye mecbur kilinmasi ictihadinda oldugu gibi, maslahat-i mürsele delilini de kullanir

Hikmetli sözleri ve siirlerini ihtiva eden bir Dîvân’in sahibi olan Imam Sâfiî, edebî yönüyle de essiz bir sahsiyet sayilir Asagidaki dörtlük ona aittir

"Hafizamin bozuklugunu (hocam) Vekî’e sikayet ettim
Bana günahlari terketmemi tavsiye etti
Ve bana sunu bildirdi ki; ilim bir nurdur
Ve Allah(cc)’in bu nuru âsilere verilmez "


Muhammed bin idris eş-şafii hayatı, Muhammed bin idris eş şafii kimdir kısaca hayatı, Muhammed bin idris

Bu kategoride yer alan Şafii Mezhebinde secdenin şartları nelerdir? başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Muhammed bin İdris Eş-Şafii Kimdir? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.