Anasayfa
20 Mayıs 2023, 23:38
Cocuk
Yönetici

Allahın ibadetleri kabul etmesinin şartları nelerdir?

Allahın ibadetleri kabul etmesinin şartları nelerdir?

Hoca
Allah (c.c)’ın ibadetleri kabul etmesinin şartları nelerdir?

MADDELER HALİNDE

Cevap Allah (c.c)’ın ibadetleri kabul etmesinin iki şartı vardır. Bu şartlar:

a) İbadetlerin sadece Allah (c.c) rızası için yapılması.

Yani Allah (c.c) ibadet olarak bildirdiği ve ona hiçbir şey ortak koşmayarak Allah c.c. rızasını kazanmak için Allah’ın istediği şekilde yapılmasıdır.

b) İbadetlerin Allah (c.c)’ın istediği, yani Rasulullah (s.a.s)’ın şeriatine uygun şekilde yapılması.

Yani; Rasulullah (s.a.s) Allah u tealaya nasıl ibadet etmişse ve nasıl yapmamızı emretmişse o şekilde Allah (c.c) ibadet etmektir. İşte bu şekilde ibadetler sahih olur.

İbadet içine giren kavramlar

1- Namaz kılmak

Namaz: Hem kalp hem de hareketle yapılan bir ibadettir. Bu ibadet, insanı Allah’a en çok yaklaştıran ibadetlerden biridir.
Namaz birtakım hareketler yapmaktan veya belli bir yöne yönelmekten ibaret değildir. Namaz; hem batınen, hem zahiren, hem ruhen, hem aklen, hem de bedenen, tüm benlik ile Allah’a yönelmektir. İşte Allah’ın kabul ettiği Namaz, bu şekilde ikame edilen namazdır.
Namaz, Allah’la buluşmak ve meşakkatli yolda musibetlere, zorluklara sabredebilmek için Allah’tan güç almaktır. Bu sebeple Allah (c.c) bir ayeti kerimesinde şöyle buyurmuştur:

Allah c.c. şöyle buyuruyor

Rabbin için namaz kıl ve hayvan (kurban) kes! (Kevser: 2)

«Muhakkak ki namaz ahlaksızlıklardan ve kötülüklerden alıkoyar.» (Ankebut:45)

Okudunuz mu?  La Tahzen! İnnALLAHe-l meana!

2- Oruç tutmak

Oruç: Gerek geçmiş ümmetlere, gerekse bu ümmete farz kılınan oruç tutma ameli de İslam’ın rükünlerinden birisidir.

"Ey iman edenler! Oruç sizden öncekilere farz kılındığı gibi size de farz kılındı. Ta ki korunasınız." (Bakara: 183)

3- Zekât vermek

Zekât farzdır. Malı temizleyen ve Allah’ın hakkı olan zekâtı, eksiksiz olarak zamanında vermek gerekir. Bu imanın bir gereğidir. Fakat zekâtın farziyeti, Allah için yapılan diğer harcamaların gerekliliğini ortadan kaldırmaz. Aynı şekilde, sevilen malların Allah için harcanması da zekâtın farziyetini ortadan kaldırmaz. Zekât dışında da Müslümanlar sadaka verebilir infak yapabilir ve bu hayırlı amellerdendir.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:

Namazı dosdoğru kılın ve zekâtı verin. Kendiniz için hayır olarak ne hazırladıysanız Allah katında onu bulursunuz. Muhakkak ki Allah yaptıklarınızı en iyi görendir (Bakara 110 )

4- Hacca gitmek

Hac: Muayyen (belli) zamanda, Allah (c.c)’nun bize öğretmiş olduğu hareketleri yapmak için belli yerleri ibadet kasdıyla ziyaret etmektir.

Umre: Ka’be’yi tavaf etmek ve Safa ve Merve arasında yedi defa sa’y yapmaktır.

Allah c.c. şöyle buyuruyor

(Beyti tavaf etmeye) gücü yeten kimseye Allah için beyti (Ka’be’yi) haccetmesi gereklidir. Kim inkar ederse doğrusu Allah alemlerden müstağnidir. (Al-i İmran: 97)

Ayette Sağlığı yerinde olan yol güvenliği sağlandığı ve kişinin Mekke ye gidip gelme imkanı olduğu zaman hac etmesi üzerine farz olur.

Okudunuz mu?  Yalnız kalmamak için bakış açınızı değiştirin

5- Muhakeme olmak yani hüküm istemek

Muhakeme olmak; Hakkı gaspedilip veya zulmedildiği için yada başka bir şekilde haksızlık yaptığı zaman ona dava açmak, yapılan haksızlığa karşı adaletli bir yol bulmak için yetkili bir merciye başvurmaktır. Ve burada çıkan ihtilafı çözmek için hüküm istemektir. Ve Müslümanların katında geçerli olan tek hüküm yanlız Allah ve Rasulünün verdiği hükümdür. Ve bu şekilde hüküm istemekte ibadettir.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Hüküm vermek yalnız Allah’a aittir. Kendisinden başkasına değil, sadece O’na ibadet etmenizi emretti. Dosdoğru din budur. Fakat insanların çoğu bilmezler." (Yusuf: 40)

Bu ayeti kerime gösteriyor ki: ister bir şahsın, isterse bir zümrenin olsun, Allah’tan başkasının hükmünü kabul eden kimse kimin hükmünü kabul ediyorsa ona ibadet ediyor demektir.

Ayette geçen O’na ibadet etmenizi emretti şeklindeki ifade gösteriyor ki hüküm vermek bir ibadettir. İbadetler yalnızca Allah’a yapılır. Allah’tan başkasına yapılması ve Allah’la beraber başkasına yapılması küfürdür.

Allah’ın hükümleri dışında hüküm koyan veya bu hükümlere başvuran kişi bunlara ibadet etmiş ve bunları Allah’a ortak koşmuştur. Allah’ın hüküm konusunda bir ortağa ihtiyacı yoktur. Bütün kâinatın iradesi bulunan ve onu düzenleyen Allah diğer konularda olduğu gibi hüküm konusunda da ortak kabul etmemiştir.

Okudunuz mu?  Bambu ağacı hakkında bilgi ve resim

İslam’a göre yeryüzünde ve gökte hâkimiyet sultası yalnız allah-u Teâlâ’ya aittir. O’ndan başka hiçbir kimseye hâkimiyet konusunda herhangi bir pay yoktur.

allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:

"Hiç yaratan yaratmayana denk olur mu? İbret almaz mısınız?" (Nahl: 17)

Sana ve senden öncekilere indirilenlere iman ettiğini iddia edenleri görmüyor musun? Reddetmeleri emrolunmuşken taguta muhakeme olmak istiyorlar. Şeytan onları derin bir sapıklığa saptırmak istiyor." (Nisa: 60)

Bu ayet; allah-u Teâlâ ve rasulünün dışında muhakeme olunan anayasa, devlet kanunu, halk, örf, hâkim ve kadı gibi şeylerin tagut olduğunu göstermektedir. allah-u Teâlâ bu gibi şeylerin reddedilmesini emretmiştir. İşte bunlar hüküm tagutu olarak isimlendirilirler.

6- İtaat etmek yani Allahın emrettiği kişilere itaat etmek

İtaat etmek; Kim olursa olsun verdiği emir ve yasaklara uymak demektir. Kişi verdiği emir ve yasak İslam’dan olmasa itaat edilmez reddedilir

Bil ki! Zatı için sadece allah-u teala’ya itaat edilir. Çünkü ibadete layık tek ilah olan, hak ve adaletle hükmeden sadece O’dur. allah-u teala’dan başkasına, kim olursa olsun, sıfatı ve mevkisi ne olursa olsun sadece allah-u teala için itaat edilir, yoksa o kişinin kendi zatından dolayı itaat edilmez.

Zira bir yaratığa kendi zatı için itaat edilirse, o yaratığa ibadet edilmiş ve O yaratık allah-u teala’dan başka "ilah edinilmiş" olur. Her kim, yalnızca kendi zatına itaat edilmesini isterse, velev ki "ben ilahım" demese bile kendisinin ilah olduğunu ilan etmiş demektir. Bu sebeple ondan sakın ve insanları da sakındır. Onun, reddedilmesi gereken büyük bir tâgut olduğunu bil!

Okudunuz mu?  İslamın şartları (çocuklar için)

Zatı için itaat etmekten kasıt; verdiği emirler ne olursa olsun, bunlara itaat edilmesini istemektir.

"Ne emir verirse versin kendisine itaat edilmesi gerekir" şeklindeki böyle bir itaat türü yaratılmışa verilirse işte bu, şirkin ve İslam milletinden çıkaran büyük küfrün ta kendisi olur.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Ey Adem oğlu! Ben size şeytana ibadet etmeyin, o sizin için apaçık bir düşmandır, diye bildirmedim mi?" (Yasin: 60)

"Şüphesiz ki şeytanlar sizinle mücadele etmeleri için dostlarına vahyeder. Şayet onlara itaat ederseniz muhakkak müşriklerden olursunuz." (En’am: 121)

7- Sevmek yani Allah’ın sevmesini emrettiği kişileri Allah için sevmek buğz etmek Allah (c.c) sevmemesini emrettiği kişileri sevmemek

Zatı için sevilen sadece allah-u teala’dır. O’ndan başkaları ise ancak O’nun için sevilirler, Onunla beraber sevilmezler.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"İnsanlardan, Allah’tan başka edindikleri denkleri Allah gibi sevenler vardır. Oysa iman edenlerin Allah’ı sevmeleri daha şiddetlidir." (Bakara: 165)

Sevmek ve buğzetmek, dost ve düşman olmak da ibadet kelimesinin içine aldığı manalardandır.

Her kim; Sadece allah-u teala için sever ve buğzeder, dost ve düşman olursa;

Okudunuz mu?  Çoçuklara Sevimli Kedi Resimleri (Boyama Resimleri)

allah-u teala’nın sevdiğini sever, sevmediğini sevmezse;

allah-u teala ve resulüne dost olana dost, düşman olana düşman olursa;

allah-u teala’nın razı olduğu şeylerden razı olur, buğzettiği şeylere buğzederse;

İşte o kimse sadece allah-u teala’ya kul olmuş ve imanı tamamlanmıştır.

Her kim de; şekli ve resmi ne olursa olsun allah-u teala’dan başkası için sever ve buğzederse veya dostluk ve düşmanlık gösterirse; işte o kimse de, ister kabul etsin veya kabul etmesin, bunlara kul olmuş ve ibadet etmiştir.

8-Dua etmek -İstemek-

(Ey Muhammed!) kullarım sana benden sorarlarsa, (onlara de ki) şüphesiz ben onlara çok yakınım. Bana dua ettiği zaman, dua edene muhakkak cevap veririm. (Kullarım) bana (itaat etsinler, emrime) icabet etsinler ve (Rasullere bildirdiğim şekilde) bana iman etsinler. Ancak bu şekilde rüşde (hidayete) ulaşabilirler (Bakara 186)

Allah (c.c) bu ayetinde Rasulü Muhammed (s.a.s)’e sesleniyor ve dua ibadetinin nasıl yapılacağını mü’minlere öğretmesini emrediyor.

Allah (c.c), yalnız kendisine dua edilmesini emretmiştir. Bu sebeple sıkıntı veya ferahlık anında, vasıta ve aracı tayin etmeden direkt Allah’a dua etmek gerekir. Çünkü Allah (c.c):

Ben onlara yakınım buyuruyor. Bu gösteriyor ki dualarda aracı tayin etmenin bir anlamı yoktur.

9- Yalnız Allah’tan korkmak

Ey İsrail oğulları! Size vermiş olduğum nimetimi hatırlayın ve benim ahdimi yerine getirin ki ben de size verdiğim sözü yerine getireyim. Ve yalnız benden korkun. (Bakara 40)

Okudunuz mu?  Öğretmen ve öğrenciler tiyatro metni

«Ve yalnız benden korkun.»

«Benden başka hiçbir şeyden korkmayın.» Bu ayet gösteriyor ki; korkmak bir ibadettir. Çünkü ayette «iyyaye» (yalnız bana) kelimesi geçiyor. Bu kelime hasr (sınırlandırma) ifade eder. Allah’ın yalnızca kendisine yapılmasını emrettiği her şey ibadettir. Bu ayette de Allah (c.c) yalnızca kendisinden korkulmasını emrediyor. O halde korkmak bir ibadettir.

Bu da gösteriyor ki; yalnız Allah’ın elinde olan bir şeyden dolayı Allah’tan başkasından korkmak şirktir

10- Ummak yani her şeyi Allah’tan beklemek

Bu, kalpte bir şeyin gerçekleşmesini arzulama duygusudur.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Rabbine kavuşmayı uman kimse salih amel işlesin ve Rabbine ibadette hiçbir şeyi ortak koşmasın." (Kehf: 110)

allah-u teala bu ayette şöyle buyuruyor:

"allah-u teala’ya kavuşmayı ve ondan mükâfat uman kimse, sadece allah-u teala’nın rızasını gözeterek şeriate yani Rasulullah -sallAllahu aleyhi ve sellem’-in sünnetine uygun amel işlesin."

11- Yalnız Allah tevekkül etmek

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Eğer mü’min iseniz yalnız Allah’a edin." (Maide: 23)

Allah bu ayette sadece kendisine tevekkül edilmesini emretmiştir. Bu gösteriyor ki; tevekkül etmek bir ibadettir ve bu ibadet sadece Allah’a yapılması gerekir.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Mü’minler o kimselerdir ki, (yanlarında) Allah anıldığı zaman, yürekleri ürperir; kendilerine O’nun ayetleri okunduğu zaman da imanları artır ve yalnız Rablerine ederler." (Enfal: 2)

Okudunuz mu?  Affetmek büyüklüktür (hikaye)

"Rablerine ederler." demek; "sadece Allah’a ederler" demektir. Zira Allah, kendisine edenlere yeter.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Ey nebi! Allah, sana da sana tabi olan mü’minlere de yeter." (Enfal: 64)

Yani; Allah sana ve sana tabi olan mü’minlere yeter onun için sadece ona edin.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Kim Allah’a ederse Allah ona yeter." (Talak: 3)

Bu ayet Allah’a tevekkül edenin ona yeterli olduğunu ve ona yardım edeceğini gösterir.

Allah kullarını düşmanlarından koruması için mü’min kullarına sadece kendisine tevekkül etmelerini emretmiştir.

Bu ve yukarda geçen ayetler tevekkülün faziletini ve sadece Allah’a edenin derecesini gösterir.

12- Allah için kurban kesmek

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"De ki: "Namazım, kestiğim, hayatım ve ölümüm Alemlerin Rabbi olan Allah içindir. O’nun hiçbir ortağı yoktur. Müslümanların ilki olarak bununla emrolundum." (En’am: 162-163)

allah-u teala bu ayette Rasulüne şöyle buyuruyor:

"Ey Muhammed! De ki: Ey Allah’tan başkasına ibadet eden, Allah’tan başkası için kesen müşrikler! Ben ibadetimi yalnız Allah için yapar, yalnız O’nun için keserim. Bütün hayatım ve ölümüm yalnız Âlemlerin Rabbi olan Allah içindir. O’nun hiçbir ortağı yoktur. Böylece amel etmek ve bunu söylemekle emrolundum.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

Okudunuz mu?  NLP NEDİR? NLP Ne İşe Yarar?

"Rabbin için namaz kıl, kurban kes." (Kevser: 2)

allah-u teala bu ayette de yine Rasulune şöyle buyuruyor:

"Allah rızasını hedef kabul ederek namaz kıl ve kes."

allah-u teala bu ayetlerde namaz ve kurbanı birlikte zikretmiştir. Zira namaz bedenle, ise mal ile yapılan ibadetlerin en hayırlısıdır

Yalnızca allah-u teala’yı yüceltmek ve O’na yaklaşmak için kurban kesilirse işte böylece kurban kesme ibadeti sadece allah-u teala’ya yapılmış olur ve işte bu, tevhiddir.

Fakat allah-u teala’dan başkasını yüceltmek ve ona yaklaşmak için ya da allah-u teala’ya yaklaşmak için başkasına veya cansız varlıklara kurban kesilirse, işte bu tevhidi bozan büyük şirktir.

13- Huşu içerisinde ibadet etmek

Huşu’ un manası; kalpte, azalarda, seste, bakışlarda, yürüyüşte sükûnet ve mutmainliktir.

allah-u teala şöyle buyuruyor:

"Doğrusu onlar iyi işlerde yanşıyorlar, korkarak ve umarak bize yalvarıyorlar, bize karşı gönülden saygı duyuyorlardı." (Enbiya: 90)

Huşu şu şekilde ibadet olur:

Kul, allah-u teala’nın huzurunda sakin ve mutmain bir şekilde durur. Böylece allah-u teala’ya huşu’ ibadetini yapmış olur.

Örneğin; namaz kılan kişi, namaz sırasındaki duruşunda ve hareketlerinde huşu’ halinde olmalıdır. Şöyle ki; namaza acele etmeden, sakin bir şekilde gitmeli, namaza durduğunda ise başını önüne eğerek sadece secde yerine bakmalıdır. İşte böylece namazda huşu’ lu olarak allah-u teala’ya huşu’ ibadetini yapmış olur.

Okudunuz mu?  Çoçuklara Sepetteki Kedi Resimleri (Boyama Resimleri)

Aynı şekilde tıpkı allah-u teala’ya karşı huşu’ duyduğu gibi gerek kalbi ve gerekse azalarıyla sakin bir vaziyette bir velinin kabrine yürüyerek giderse ona huşu ibadetini yapmış ve büyük şirk işlemiş olur. Zira huşu’nun asıl yeri kalptir ve kalbin durumu azalara da yansır.

14-Yalnız Allahtan yardım istemek

(Ey Allah’ım) Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım isteriz. (Fatiha:4)

"Yalnızca sana kulluk ederiz" demek; bütün şirklerden uzak durarak, kendimizi şirkten tamamen arındırarak sana ibadet ederiz, demektir.

"Senden yardım dileriz" demek; her konuda yalnız senden isteriz, demektir. Çünkü gerçek kuvvet sahibi yalnız Allah’tır.

Rasulullah -sallAllahu aleyhi ve sellem- şöyle buyuruyor:

"Yardım istediğin zaman yalnızca Allah’tan yardım iste." (Müslim)

Hadisi şerifte yardımın sadece Allah’tan istenebileceği ve her şeyde O’na güvenilmesi gerektiği bildiriliyor.

Bir kişi yalnız Allah’ın yapabileceği bir şey için Allah’tan başkasından yardım isterse büyük şirk işlemiştir.

15- Adak adamak

Adak Adamak: Kişinin, kendisini mecbur tutarak Allah için harcama yapmasıdır.

Adak Adamak: Kelime manası; belli bir ameli yapmayı üstlenmek demektir.

Şer’i manası ise; kişinin kendisine farz olmayan amelleri Allah’a yaklaşmak niyetiyle üzerine farz kılmasıdır.

Adak adamak hususunda ibadet olan; adağı adamak değil, adanan adakları yerine getirmektir. Bu sebeple bir adakta bulunulduğu zaman mutlaka yerine getirilmesi gerekir. Yerine getirmeyen kimse haram işlemiş olur. Yerine getiren ise bu amelinin sevabını alır.

Okudunuz mu?  Ağaç yaşken eğilir (açıklaması ve hikaye örnekleri)

Allah için değil de Allah’tan başkası için adanırsa şirk olur. Çünkü ibadetlerden herhangi birini Allah’ tan başkasına veya Allah’la beraber bir başkasına yapan kimse Allah’a şirk koşmuştur.

Örneğin; Salih kimselerin kabirlerine gidip: "Ey filan efendim! Eğer kaybettiğim şey bana dönerse veya hastam iyleşirse veya ihtiyacım giderilirse senin için altından şu kadar, yemekten ya da mumdan şu kadar vereceğim" demek gibi.

Ve daha sayamadığımız birçok ibadetler yalnız Allah yapılması farzdır


Yorum: Allahın ibadetleri kabul etmesinin şartları nelerdir?

BANGÜ
ibadetler Allah’a olmalıdır samimi olmalıdır dosdoğru yapılmalıdır resurullahın yolundan gidilmeli sünnetlerine uyulmalıdır ve ibadetler güzel olmalıdır


Çok güzel di

Kayıtsız üye
Çok beğendim bide bir sorum olacak hacca gitmek ve zekat vermek insanda ne gibi farklılıklar gösterir


ibadetin şartları, ibadetlerin geçerli olma şartları, ibadetin geçerli olma şartları

Bu kategoride yer alan Konularına göre tekerlemeler başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Allahın ibadetleri kabul etmesinin şartları nelerdir? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.