Hoca
Mensuh Ayetler:
Kur’an-ı Kerim’de neshin caiz olduğu görüşündeki alimlerin en zayıf tarafı Kur’an-ı Kerim’de ne kadar mensuh ayet olduğu konusunda ve hangi ayetlerin mensuh olduğunda ittifak edememiş olmalarıdır. Mensuh ayetlerin beş yüz civarında olduğunu söyleyenler yanında bunları dörde kadar indirenler de vardır.
Mesela Abdurrahman İbn Ali İbnu’l-Cevzi (597/1201) mensuh ayetlerin sayısını 274 olarak verirken, Hibetullah ibn Selame (410/1019) 235, Muhammed İbn Hazm (456/1064) 214, Ebu Ca’fer en-Nehhas (338/949) 138, Abdulaziz el-Bağdadi 66 olarak vermektedir. Ancak müteahhir bir çok alim Celaleddin es-Suyuti’nin vermiş olduğu 22 sayısını aynen naklederken, Abdulkerim ez-Zerkani bunlar üzerinde yaptığı değerlendirmeler neticesi bir kısmının nesh olmadan aralarının te’lif edilebileceğini söyler ve mensuh ayetlerin sayısını ancak yedi olarak gösterir.[1] Muhammed Suad Celal de mensuh ayetlerin sadece dört olduğunu iddia eder.[2]
Şah Veliyyullah Dihlevi mensuh ayetlerin sayısını beşe indirmiştir.[3]
İmam Suyuti’ye göre ise, sadece: Bakara: 2/115, 180, 183, 184, 217, 240, 282, Al-i imran: 3/102, Nisa: 4/8, 15-16, 53, Maide: 5/2, 42, 106, Enfal: 8/65, Tevbe. 9/41, Nur: 24/3, 58, Ahzab: 33/52, Mücadele: 58/12, Mümtehine: 60/11 ve Müzzemmil: 73/2-4 ayetleri olmak üzere 22 ayet mensuhtur.[4] Kur’an’da neshi kabul edenlerin, hepsinin mensuh olduğunda ittifak ettikleri dört ayet Nisa: 4/15-16, Enfal: 8/65, Mücadele: 58/12 ve Müzzemmil: 73/2-4 ayetleridir.[5]
[1] Zerkani-Menahil: 2/256-269)
[2] Ali Hasen el-Arid-Fethu’l-Mennan: 243-245)
[3] Dehlevi-Fevzü’l-Kebir; Cerrahoğlu-Tefsir Usulü: 127.
[4] Suyuti-El-İtkan: 2/22-23.
[5] Şamil-İslam Ansiklopedisi: 5/90.
HADİE
nesh;şerri bir hükmün yürürlüğe konmasından sonra diğer şerri bir hükmün gelmesi ile iptal edilmesine denir,hükmü kaldıran ayete nasih hükmü kaldırılan ayetede mensuh denir
1313
Bakara 106. ayet
Biz bir âyeti nesh eder veya unutturursak, yerine ya daha hayırlısını ya da aynısını getiririz. Bilmez misin, her şeye bir ölçü koyan Allah’tır.
Bakara 106. ayette bir ayetin hükmü yürürlükten kaldırılır veya o hüküm unutturulursa mutlaka daha iyisi veya benzeri getirileceği yazıyor.
Buna göre nesh edilen "recm" ve "yetişkin bir erkeği emzirme" ayetlerinin yerine daha iyisi veya benzeri getirileceğine göre, bu iki hüküm yerine hangi ayetler gelmiştir?
Ensar
Erkeği emzirme durumu ayet değil Peygamberimiz ile hz Aişe arasında ceryan eden bir hadistir. Kurandaki ayetler ve hadisleri birbirleriyle karıştırmamak bu konular hakkında daha hususi davranılmalıdır.
mensuh ayetler, nesh edilen ayetler, nesh edilmiş ayetler
Mensuh Ayetler (Nesh edilmiş Ayetler) Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.