Biskivi
"İlim bir nokta idi, cahiller onu çoğalttı." sözü ne demektir?
@mir
5 Maide 101 "Ey iman edenler, eğer size açıklanırsa ve siz onları Kur’ân nazil olurken sorup da hükmü kendinize açıklandığında fenanıza gidecek şeyleri sormayın. Allah o şeyleri atfetmiştir. Allah Ğafur ve Halimdir"
Çok soru sormak yerilmiştir.
Bunun delili, konuyla ilgili pek çok sayıda bulunan âyet, hadis ve selef-i salibinin sözleridir. Bu meyanda olmak üzere Allah Teâlâ şöyle buyurmaktadır: "Ey inananlar! Açıklanırsa hoşunuza gitme-yecek olan şeyleri[8]sormayın…[9] Hadiste de şöyle anlatılmaktadır: "Oraya yol bulabilen insanların o evi haccetmesi, Allah’ın in-sanlar üzerinde bir hakkıdır"[10] âyeti indiği zaman bir adam[11] "Her sene mi yâ RasûlAllah!" diye sordu. RasûlAllah yüzü-nü çevirdi. Adam: "Her sene mi yâ RasûlAllah!" diye üç defa tekrar-ladı. Rasûlullah hepsinde de duymamazlıktan geldi. Dör-dünce defasında: "Canım elinde olana yemin ederim ki, eğer (Evet) deseydim, o size vacip olurdu; eğer vacip olsaydı o zaman da ona güç yetiremezdiniz. Onu yerine getiremediğiniz zaman da küfranda bulunmuş olurdunuz. Ben sizi bıraktığım sürece, siz de beni rahat bırakın" buyurdu.[12] İşte "Ey inananlar! Açıklanırsa hoşunuza git-meyecek olan şeyleri sormayın[13]âyeti bu gibi durumlar hak-kında indi.[14]Rasûlullah çok soru sormayı sevmez ve kı-nar, bunu yasaklardı. Hakkında bir hüküm inmemiş[15] konular-da[16] soru sorulmasından hoşlanmazdı. Şöyle buyurmuştur: "Şüp-hesiz ki Allah Teâlâ (bazı şeyleri) farz kılmıştır, onları terketmeyiniz; bazı sınırlar koymuştur, onları çiğneyip geçmeyiniz; bazı şeyle-ri haram kılmıştır, onları irtikâp etmeyiniz; bazı şeyleri de, unuttu-ğundan dolayı değil, yalnızca size merhametinden dolayı sükût geç-miştir, onların da hükmünü araştırmayınız"[17] İbn Abbâs şöyle demiştir: "Hz. Muhammed’in ashabından daha hayırlı bir kavim görmedim. Rasûlullah vefat edinceye ka-dar sadece on üç mesele hakkında soru sormuşlardır ki onların hep-si de Kur’ân’da yer almıştır. "Sana hayız hakkında sorarlar..[18] "Sana yetimler hakkında sorarlar.[19] "Sana haram ayı soruyor-lar..[20] Onlar sadece kendilerine yararı olan şeyler hakkında so-rarlardı" O bu sözüyle onların genelde takındıkları tutumun böyle olduğunu söylemek istemektedir. Rasûlullah Şöyle buyur-muştur: "En büyük cürüm işleyen insan, haram olmayan bir şey hakkında soru soran ve bu sorusu yüzünden o şeyin haram kılın-masına sebep olan kimsedir."[21] ‘ "Ben sizi terkettikçe, siz de benim üstüme gelmeyiniz. Şüphesiz kif sizden Önceki kavimler, mutlaka peygamberlerine fazla soru sormalarından dolayı helak olmuşlar-dır.[22]
İsrâîloğulları’nm bir inek boğazlamakla[28] emredilmiş olmala-rıyla ilgili kıssa da böyledir. İbn Abbâs’tan rivayete göre onlar herhangi bir inek boğazlamakla emri yerine getirme imkânına sahipti-ler. Ancak onlar yönelttikleri sorularla ifrata gittiler, Allah da zor-laştırdıkça zorlaştırdı. Sonunda güçlükle boğazladılar, "Nerdeyse de yapmayacaklardı."
[8] "Şeyler"den maksat, herhangi bir yarar içermeyen, ağır yükümlülükler getirebilen, rezil ve rüsvay olmalarına sebebiyet verecek gizli sırlar, kötü şeylerdir. İkincisi (sırların ifşası) açıktır. Birincisine gelince, mükellef ol-madıkları halde ağır şeyler hakkında ikide bir sual etmek, büyüğe karşı edepsizlik sayılacağından ceza olarak o şeyle yükümlü kılınmaları gibi bir sonuca sebebiyet verebilir. Bu durumda kulların yapması gereken şey, bu gibi şeyleri herşeyden haberdar olan Allah’a ve O’nun Rasûlüne bırak-mak, işi onlara havale etmektir. Nitekim hac hadisinden anlaşılan da bu-dur. Gerçi bizim şeriatımızda bu gibi bir ceza yoktur; ama olsun. Yine de öyle olur olmaz soruları sormamak gerekir.
[9] Mâide 5/101.
[10] Âl-i İmrân 3/97.
[11] el-Akra’ b. Habis.
[12] Müslim, Hacc, 412.
[13] Mâide 5/101.
[14] Bizzat bu olay hakkında indiği söylenmiştir. Daha yakın olanı da budur. Rasûlullah (s.a.) hutbe irad ederken soru sorulmasında ısrar etmeleri üze-rine indiği de söylenmiştir.
[15] Bu kayıt da, çok soru sormadan hoşlanmamasının mutlak anlamda olma-dığını göstermektedir.
[16] Yani haramlığı ya da helâlliği konusunda bir açıklama getirilmeyen,sükût geçilmiş konularda. (Ç)
[17] Beyhakî, 10/13 ; Müstedrek, 2/122, Kenzul-ummâl, 980, 981.
[18] Bakara 2/222.
[19] Bakara 2/220.
[20] Bakara 2/217.
[21] Ebû Dâvûd, Sünne, 6 .
[22] Neseî, Hac, 1 ; Ahmed, 2/247 .
ilim bir nokta idi, ilim bir nokta idi onu cahiller çoğalttı, ilim bir nokta idi cahiller onu çoğalttı ne demek
İlim bir nokta idi, cahiller onu çoğalttı. sözü ne demektir? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.