Anasayfa
7 Mayıs 2021, 7:30

Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

Hoca
Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

Peygamber Efendimizin (a.s.m.) getirdiği esas, kaide ve prensipler hayatın bütün safhalarını içine alır. İbadetten muamelâta, ahlâktan insanın şahsî yaşayışına ve cemiyetin bütün unsurlarına kadar…

Peygamberimizin yaşayışı en güzel bir örnek ve mü’minler için en açık bir misaldir. Bu hususu Rabbimiz Kur’ân-ı Kerimde şöyle belirtir : «Gerçekten Allah’ı, âhiret gününü arzulayanlar ve Allah’ı çok zikredenler için, size Allah’ın Resulünde (takip edeceğiniz) pek güzel bir örnek vardır.» 1

Peygamberimizin birtakım sünnetleri vardır ki, bunlar, onun fıtrî muameleleri şeklindedir. Giyinip kuşanması, yeyip içmesi, vücudunun bakımı ve temizliği bu kabildendir. Bunların birçoğu muaşeret kaideleri sınıfına girmektedir. Mü’minler ise, bu sünnetlere uymakla hareketlerini nurlandırmış olurlar.

Okudunuz mu?  Kıyamet kavramının anlamı kısaca

İşte bu fıtrî sünnetlerden bir kısmını Hz. Âişe validemiz Resul-i Ekrem Efendimizden şöyle rivayet etmektedir :

«On şey fıtrattandır (yaratılıştan olması gereken âdetlerdendir) : bıyığı kısaltmak, sakalı bırakmak, misvak kullanmak, buruna su çekmek, tırnakları kesmek, parmak aralarını yıkamak, koltuk altını temizlemek, etek tıraşı olmak, istinca ve istibra.» 2

Her insanın belli zamanlarda yapması gereken bu fıtrî sünnetler hem bir temizlik vasıtasıdır, hem de Peygamber âdetidir. İnsan bu vazifeleri yerine getirmekle hem bedenî vazifelerini yapmış, hem de sünnete uymakla manevî mükâfata kavuşmuş olur.
Bahsi geçen sünnetler içinde sakal bırakmak ve bıyıkları kısaltmak dış görünüş itibarıyla ayrı bir hususiyet taşımaktadır. Sevgili Peygamberimiz «Sakalı bırakın ve bıyıklarınızı kısaltın» derken «Müşriklere muhalefet edin» 3 buyurmakla da hikmet cihetini belirtmektedirler. Çünkü müşrikler sakallarını kesip bıyıklarını alabildiğine uzatırlardı.

Okudunuz mu?  İnsanları Esas Halinden çirkin Görme

İslâm âlimleri sakalı bırakma ölçüsü olarak bir tutamdan fazlasının kesilmesini ifade ederler. Hz. Ömer, sakalını uzatmış birini görerek bir tutamdan fazlasını kesmesini söylemiştir. Ebû Hüreyre gibi büyük bir Sahabî de (r.a.) sakalını tutar, bir tutamdan fazlasını keserdi. Abdullah bin Ömer’in de aynı şekilde hareket ettiği rivayet edilmektedir.

Fıkıh kitaplarımızda ifade edildiği gibi, sakalın kâmil mânâdaki şekli «arız» denilen yüzün iki tarafı ile çenede bırakılmasıdır. Şayet sadece çenede sakal bırakılsa sünnet yerine gelmiş olmaz.

Okudunuz mu?  Hanefi ve şafii mezhebine göre avret mahalline dokunmak abdesti bozar mı?

Sakal bırakmakta ve diğer sünnetleri işlemekte mü’minin esas niyeti Peygamberimize uymak ve onu taklit etmektir. Bir Müslümanm gayesi, mümkün olduğu ölçüde sünnet-i seniyyeye her yönüyle uymaktır. Fakat buna muvaffak olmak ancak «ehass-ı havas» denilen bazı mümtaz şahsiyetlere mahsustur. Yalnızca müçtehid ve velî mertebesine varan zatlar bu sınıfa girer. Fakat herkes sünnetin tamamını yapamasa da, taraftar olmak, kabul etmek ve hâlis bir niyetle de yapmaya gayret göstermek mecburiyetindedir. Ancak bu niyet ve kararlılık içinde olmakla beraber, daha başka maslahatlar icabı olarak bazı sünnetleri yapmayanları ve yapamayanları çok büyük bir günaha girmiş gibi suçlamaya ve tahkir etmeye, küçük görmeye de hakkımız yoktur.

Okudunuz mu?  Dul Kadın Olmak

Sakal meselesine de bu ölçü içinde bakmak lâzımdır. Sakal bırakmak Peygamberimizin hem fiilî ve hem de kavlî bir sünnetidir. Mü’min bu sünneti işlemekle, âdetini ibadete çevirir ve büyük sevaba kavuşur. Sakal bırakmayanların mes’uliyet altına girdiklerini söyleyen müçtehidler varsa da, bazı âlimler sakalı kesmenin tenzihen mekruh olduğunu ve hattâ son devir İslâm âlimlerinin bazıları da mubah olduğunu belirtmişlerdir.

Asrımızın büyük âlimi Bediüzzaman, «Bazı âlimler ‘Sakalı tıraş etmek caiz değildir’ demişler. Muradları, ‘Sakalı bıraktıktan sonra tıraş etmek haramdır’ demektir. Yoksa hiç bırakmayan, bir sünneti terk etmiş olur» 4 demektedir.

Bu durumda, sakalı bıraktıktan sonra kesenler, Hanefî, Hanbelî ve Maliki âlimlerince mes’ul duruma düşerlerse de, Şafiî âlimlerince —Gazali, İbni Hacer, Remli, Rafiî ve Nevevî—ye göre tenzihi bir mekruh işlemiş olmaktadırlar. Bu meselede Şafiî mezhebine uyan kimseler,bir mes’uliyet altına girmezler. 5

Okudunuz mu?  Mustafa isminin yanına yakışan isimler?

Bu sünneti işlemeye taraftar olmak, işleyenleri tebrik etmek, onlara hürmet etmek İslâmî bir davranış olduğu gibi, bırakamayanları veya bir mazeretinden dolayı terk edenleri de hor görüp küçük düşürücü konuşmak, büyük bir İslâmî eksiklikmiş gibi değerlendirmek de normal bir hareket değildir. Hele bu meseleden dolayı Müslümanlar arasındaki birlik ve kardeşlik bağlarına zarar vermek, şuurlu Müslümanın yapacağı işlerden değildir.

Sakal bırakan kimselerin, sünnete göre bakımını yapmaları, sünnete hürmetin ifadesi olur. Bıyık meselesinde ise dinî ölçü, kılların üst dudağı kaplamaması, bıyığın herkesin kendi kaşının kılları uzunduğunda olması ve dudak hizasını geçmemesidir. "Bıyıkları kısaltın" hadisine uyan âlimler bıyıklarını ciltleri görünecek kadar kısaltmışlardır.

Okudunuz mu?  Evlenmeden önce ilişkiye giren tarafların evlendikten sonraki ilişkileri zina olur mu

Kaynaklar:
1. Ahzab suresi, 21. ayet
2. Müslim, Tahare : 56; Neseî, Zinet: 1.
3. Buhari, Libas: 64.
4. Emirdağ Lahikası, s. 48:49.
5. Mezahibü’l-Erbaa,2 :44-45; İânetü’l-Tâlibîn, 2 : 340.
Mehmed Paksu, Helal Haram, Nesil yayınları, İstanbul, 1998, ss. 157-160


Cevap: Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

BiLaL HaTTaB
< Bu sünneti işlemeye taraftar olmak, işleyenleri tebrik etmek, onlara hürmet etmek İslâmî bir davranış olduğu gibi, bırakamayanları veya bir mazeretinden dolayı terk edenleri de hor görüp küçük düşürücü konuşmak, büyük bir İslâmî eksiklikmiş gibi değerlendirmek de normal bir hareket değildir. Hele bu meseleden dolayı Müslümanlar arasındaki birlik ve kardeşlik bağlarına zarar vermek, şuurlu Müslümanın yapacağı işlerden değildir.

Okudunuz mu?  Tedavi ettirme şansı olduğu halde çocuğunu doktora götürmeyen anne babaya çocuğun vebali varmıdır ?

Sakal bırakan kimselerin, sünnete göre bakımını yapmaları, sünnete hürmetin ifadesi olur. >
Aklıma takılan şu:

Bu bir sünnet midir, yoksa vacip midir?

Şayet sadece sünnet ise, neden fıtrattan sayılmış? Ve neden sakalı emreden hadis-i şerifler görmezden gelinerek, bunun vacipliği gizlenir olmuştur?

Vehbe Zuhaylî, Usul-i Fıkıh’ta; İmam Şatibî, el-Muvafakat adlı eserde, emir siygasının mendup veya müstehaba hamledilebilmesi için, bunu gerektiren bir karine olması gerektiğini bildirmişlerdir. Ancak bakıyoruz ki, sakalın emredilmesinde böyle bir karine göremiyoruz. Yani, ne Rasulullah(sas), ne ashab(r.a.ecmain), ne de selef-i salihîn asla sakallarını traş etmemişler. Rasulullah(sas), kafirlere benzememek adına dahi sakal kesmeyi değil, sakalın rengini değiştirmelerini tavsiye buyurmuştur.(Ey Ensar Cemaati! Sakallarınızı kumral renge boyayınız. Böylece Yahudi ve Hıristiyanlara muhalefet edin.) Bu dahi, sakalın vacip oluşuna delalet etmez mi?

Okudunuz mu?  Tarih soruları ve cevapları

vesselam…


Yanıt: Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

elçi islam
rabbim peygamber efendimizin sünnetine uyan ve sakala sünnet gözüyle bakanlardan eylesin.


Soru: Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

Hoca
< rabbim peygamber efendimizin sünnetine uyan ve sakala sünnet gözüyle bakanlardan eylesin. >
amin amin. Bilal kardeş mezhep imamlarının delilleri varsa yollarmısın.

Okudunuz mu?  Adet gören hayvanlar yenir mi

BiLaL HaTTaB
< Bilal kardeş mezhep imamlarının delilleri varsa yollarmısın. >
mum kardeşim, bir araştırma yapmadım işin açığı. Sadece aklıma takılanı sormak istedim. Yukarıda belirttiğim gibi; Rasulullah(sas) sakalı bir emir şeklinde beyan etmiştir ve Vehbe Zuhayli ile İmam Şatıbî, sakalın mendup ya da müstehab olarak algılanabilmesi için, Rasulullahın bu emrinde bir karine olması gerekirdi diyerek, sakalın vacip olduğunu belirtmekteler.

Ben de bunu soruyorum. Neye göre müstehab, mendup sayılıyor ve sakal bırakmanın gerekli olmadığı görüşü öne sürülebiliyor? Bunun delilini istemiştim ben de…

Allah’a emanetsiniz..

vesselam…


Kayıtsız Üye
Selamun aleyküm şimdi bu soru cevaplarla sakalını kesmiş olanlara müslüman degilmi dicez yoksa peygamber efendimiz döneminde müşriklerle ayırt etme amaçlı peygammber efendimiz öylemi buyurmuştur peygamber efendimiz dönemiyle şu anki dönemimizi bir tutabilirmiyiz islamiyeti alanen yaymakta ve müslüman kardeşlerimizi bu dönemde ayırt etmede bir sıkıymız varmıdır

Okudunuz mu?  Büyü yapmak günah mıdır ?

sakalın hükmü, sakal kesmek günah mı, traş olmak haram mı

Bu kategoride yer alan Çarşamba Günü Uğursuz mudur? başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.