Fetva Meclisi
Hemoroid’den dolayı gelen akıntı gusül abdestini bozmayacağı gibi oruca da engel değildir. Ayrıca bu akıntı devamlı ise namaz abdestinde de özür durumunda olursunuz.
Soru
Abdestli olduğum zaman genelde bir dahaki namaza kadar benden akıntı geliyor ve bez kullanıyorum. Yeniden abdest almak zonrunda mıyım. Namazda beni yel çıkarmak çok rahatsız ediyor kendimi çok sıkıyorum ve yel gelmediğinden eminim ama yinede vesveseye düşüyorum, sanki namazım olmuyor gibi, bu doğrumu? Yani abdest bozulurmu o an.
Cevap
1- Sürekli devam eden abdest bozucu hallere özür denir. Meselâ, idrarını tutamama, devamlı gaz çıkarma, sık sık burnu kanama, yarasından devamlı su akma gibi haller, birer özür hâlidir. Kendisinde bu gibi abdest bozucu bir özür bulunan kimseye ise, sâhib-i özür (özür sâhibi) veya ma’zur (özürlü) denir.
Kişinin özürlü sayılabilmesi için, abdest bozucu bir hâlin, tam bir namaz vakti boyunca devam etmesi, yani, abdest alıp namaz kılacak kadar kısa bir süre dahi olsun kesilmemesi şarttır. (Bu özrün başlamasının şartıdır.) Bundan sonra da, her namaz vaktinde, en az bir kere aynı hâl ortaya çıkmalıdır. (Bu da özrün devamının şartıdır.)
Bunu bir misalle îzah edelim: Bir kimsenin burnu, öğle vaktinin başlangıcından itibaren kanamaya başlasa ve bu hal, öğle vakti geçinceye kadar hiç kesilmeden devam etse, bu kişi için özür hâlinin başlama şartı gerçekleşmiş olur. Artık bundan sonraki her namaz vakti içinde en az bir kere bu kanama hâli görülse, o kimse "ÖZÜRLÜ" sayılır.
Çünkü, her namaz vakti içinde özür hâli tekerrür ettiği için, özrün devam ettiği ortaya çıkmış, özürlü sayılmanın ikinci şartı da böylece gerçekleşmiştir. Özür durumunun ortadan kalkması için, özür hâlinin bir namaz vakti içinde tamamen ortadan kalkması, hiç görülmemesi gereklidir. Böyle olan kimse, artık özürlü sayılmaktan çıkmış olur.
Özür sâhipleri için, dînimiz büyük bir kolaylık göstermiştir. Bunların abdestleri, abdest bozucu özürleri devam ettiği halde bozulmaz. Bu halde iken namazlarını kılarlar. Abdest bozucu kan, irin, idrar gibi akıntıların kirlettiği yeri tekrar temizlemekle de mükellef tutulmazlar. Çünkü, bu kirler temizlendikten hemen sonra yeniden vâki olmaktadır.
Meselâ, devamlı idrarı gelen bir kimsenin, abdestini idrar akıntısı bozmadığı gibi, gelen bu idrarın kirlettiği yeri yıkamak mecburiyeti de yoktur. İdrar kirletmesi mevcut olduğu halde namazını kılar.Dînimizin özür sâhiplerine sağladığı bu kolaylığa karşı, onların da dikkat edecekleri bir husus vardır. O da şudur:
Özürlü olduğunu tesbit eden kimse, her namaz vakti için, ayrı abdest alır, o vakit için aldığı bu abdestle dilediği kadar nafile veya kaza namazı kılabilir. Vitir ve cenaze namazlarını edâ edebilir. Özür sâhibinin aldığı abdest, sadece içinde bulunduğu namaz vakti süresince geçerlidir. Bir namaz vaktinin çıkıp diğer vaktin girmesiyle abdesti bozulur. Giren yeni vakit namazı için, yeniden abdest alması gerekir.
Meselâ; bir özür sâhibi sabah namazı için vaktinde abdest alsa, bu abdesti sabah namazının vaktinin çıkmasına kadar muteberdir. Vaktin çıkmasıyla, yani, güneş doğmasıyla abdest bozulur, hükmü kalmaz. Artık bu abdestle hiçbir namaz kılamaz.
2- Şeytan insanı ibadetten uzaklaştırmak için, dübürüne üfürür. insan da "yellendim ve abdetim bozuldu" deyip, abdestini tekrar almaya çalışır. Oysa abdesti bozulmamıştır. İşte bu duruma mani olmak için hadiste " sesini veya kokusunu almadığınız şeylerden dolayı abdest almayınız" buyurulmuştur. Fakat kesin bir şekilde yellendiğini bildiği halde, "sesini ve kokusunu almadım" deyip, abdest almamak ta tehlikelidir.
Eğer abdestinizin bozulmadığından eminseniz bu vesvesedir. Vesveselere ise dikkat etmeme gerekir. Çünkü vesvesenin üzerine gittikçe büyür. Ehemmiyet vermediğin zaman kaybolur gider.
Ayrıca kan akmıyorsa ve sadece yaranın üzerinde kalıyorsa bu da abdesti bozmaz. Diğer taraftan yaranın üzerindeki kan etrafa akmadan bir beze veya kağıta bulaşıyorsa bu da abdesti bozmaz. Özellikle vesveseli insanlar bu fetvalardan yararlanarak vesveseden kurulabilir.
Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet
Kayıtsız Üye
Selamün aleyküm,
Hemoroid (bAsur) ile ilgili laser yoluyla operasyon geçirdim.Ancak henüz şişiklerim geçmedi ve abdest almadan önce peçete ile şişikleri kontrol ettiğimde az miktarda kan ve iltihapların peçeteye bulaştığını görüyorum.Bu durumda şişiklere daha fazla müdahale etmeden iç çamaşırımı giyip üzerimi giyinip abdest alıyorum.Yanlış yapmıyorum değil mi çünkü namaz kılacağım.Namazım bittikten sonra ise aynı abdest ile vakti geldiğinde diğer namazıda kılabilir miyim?Ancak vakti gelen diğer namaz için peçete ile yine kontrol ettiğimde az miktarda kan ve iltihap yine görüyorum.Bir başka durum ise namaz esnasında bu az kan ve iltihap hala var mı bilmediğim için ne yapacağıma bir türlü karar veremedim.Tam olarak nasıl bir yol izlemeliyim,doktor üzerini pamuk vb… ile kapatma dedi.
Kayıtsız Üye
aynı sorun da bende
her vakıt tazelemek azimettir güzeidir diye düşünüyorum
Kayıtsız Üye
Aynı sorun bende de var aynisini bende yapıyorum her vakit abdest alıyorum abdest geçerli oluyormu bilmiyorum birde yine bu şekilde gusül abdesti aldığımızda kabul oluyor mu acaba
arifselim
Geçmiş olsun. Yukarıda sizler içinde bir cevap verilmiştir. Eğer şartlarınız özürlü kişinin durumunda ise abdestiniz geçerlidir ve her namaz vaktinde bir abdest alarak dilediğiniz kadar namaz kılabilirsiniz.
basur kanaması abdesti bozar mı, basur kanaması guslü bozar mı, basur abdesti bozar mı
Hemoroid hastalığından dolayı kalın bağırsaktan kanama oluyorsa bu gusül abdesttini ve orucu bozar mı? Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.