Anasayfa
7 Ağustos 2021, 14:38
kadin
Yönetici

Kadın Dövme Hakkı(!)

Kadın Dövme Hakkı(!)

Yusuf
Islam, erkeğe karısını dövme hakkı(!) verir mi?

Önce bu konu ile ilgli görüşleri âyet ve hadisleri meallendirecek sonra da bunlarlâ ilgili mülâhazalarımızı arzetmeye çalışacağız.

1- Nisâ Suresinde, meâlen şöyle buyurulur: "Erkekler kadınlar üzerine kavvâm (muhâfiz, veliyyülemir, yönetici, gözetici, kayyûm) dırlar. Çünkü bir kere Allah onların bazısını bazısından üstün yaratmıştır. Bir de erkekler mallarından infak etmektedirler. Onun için, iyi kadınlar itaatkârdırlar. Allah’ın kendilerini saklaması yönüyle kendileri de gaybi muhâfaza ederler. Serkeşliklerinden (nüsûz) endişe ettiğiniz kadınlara gelince: Evvelâ kendilerine nâsihat edin, sonra onları yataklarında yalnız bırakın, (kâr etmezse) dövün. Dinlerlerse incitmeye bahane aramayın. Çünkü Allah çok yücedir, çok büyüktür. Eğer karı-koca arasının açılmasından endişeye düşerseniz bir hakem onûn tarafından, bir hakem de bunun tarafından gönderin…" Âyetin geliş sebebi (sebeb-i nüzûlü) şudur: Ensâr’ın ileri gelenlerinden Sa’d b. Rabî’aya karşı, karısı Habîbe nüsûz göstermiş (serkeşlik ve dik kafalılık etmiş), o da ona bir tokat vurmuştu. Babası hemen kızını alıp Rasulüllah’a giderek şikâyet etmiş, Rasûlüllah (s.a.s.) da, "Mutlaka ondan kısas alırız." buyurmuşlardı. Bunun üzerine bu âyet geldi. Allah Rasûlü (s.a.s.)’de "Biz bir şey yapmak istedik, Allah ise başka bir şey murad etti. Şüphesiz hayır, Allah’ın diledigindedir." buyurdular.(bk. Elmalılı N/1350; Ibn Kesir N/256; Kurtubî V/168)

Okudunuz mu?  Adet halini geciktirmek için ilaç kullanmak caiz mi?

2- Rivâyete göre Hz. Eyyûb (a.s.) bir olay sebebiyle karısına yüz deynek vurmaya yemin etmişti de Allah (c.c.) ona şöyle vahyetti.(age VI/4101) "Eline bir deste (sap) al da onunla vur ki, yeminini bozmuş olmayasın…" (K. Sâd (38) 44) Konumuzla ilgili görülen âyetler bunlardır. Hadîslere gelince: 1- "Kadınlar hususunda Allah’tan (c.c) korkun. Çünkü siz onları Allah’ın emânıyla aldınız ve onları kendinize Allah’ın kelimesiyle helâl kıldınız. Döşeklerinize, sevmediğiniz bir kimseye ayak bastırmamaları sizin onlar üzerindeki hakkınızdır. Bunu yaparlarsa onları; zarar vermemek sârtıyla dövün. Onların sizin üzerinizdeki hakkıda, yiyeceklerini ve giyeceklerini, marûf şekilde vermenizdir…" (Müslim, hac 147) Hadis Rasûlüllah Efendimizin (s.a.s.) vedâ haccında irad buyurdukları hutbede geçen cümlelerden biridir. Kocalarının döşeklerine onların hoşlanmadığı kimselere ayak bastırmaları, yabancı erkekleri, ya da yakınları olsa dahi kocalarının hoşlanmadığı erkekleri eve alıp, kocaları yokken. onlarla sohbet etmeleri demektir, zinâ etmeleri değildir. Çünkü zinânın "had" cezâsı vardır ve bellidir.( bk. Davudoğlu VI/433)

2- "Sizden biriniz karısını köle döver gibi dövmesin. Sonra aynı günün akşamında beraber yatacaklardır…"( Buhârî, nikâh 93, tefsir, sûre (91) 1; Müslim, Cennet 49; Ibn Mâce, nikâh 51)

Okudunuz mu?  Adet bittikten sonra kahverengi akıntı varsa oruç tutabilir miyim

3- Rasûlüllah (s.a.s.) "Allah’ın kulları olan kadıncağızları dövmeyin!" buyurmuşlardı. Bir süre geçince, Ömer gelip, "Ey Allah’ın Rasûlü, kadınlar kocalarına karşı başkâldırdılar", diye şikâyette bulununca dövülmelerine izin verdi. Arkasından da pek çok kadın Rasûlüllah’ın hanımlarını çevirip kocalarını şikayette bulundular. Bunun üzerine Allah Rasûlü: "Bir çok kadın Muhammed’in ev halkına gelip kocalarını (dayak yüzünden) şikâyet etmişler. Bu kocalar sizin iyileriniz değillerdir." buyurdu.( Ebu Davud, nikah (N/245); Ibn Mâce, nikâh 51)

4- Âişe vâlidemiz dediler ki: "Allah Rasûlü, ne bir hizmetçisine bir tokat vurdu, ne de bir karısına…"( Ibn Mâce, nikâh 51)

5- Kâsım b. Muhammed’in nakline göre: "Rasûlüllah kadınları dövmeyi yasakladı. Bunun üzerine dediler ki, "Ey Allah’ın Rasûlü, kadınlar işi azıttılar." O da: "Öyleyse dövün ama; kötü olanlarınızdan başkası da dövmez." buyurdular: (el-Hâzimî, el-itibâr 142; Burhanuddîn el-Câberî, Rusûhul-ahbâr 232) Bu hadisle anlatılan olay, üçüncü hadisle anlatılan olayın değişik ifadelerle nakledilmesinden başka bir şey olmamalıdır.

6- Habibe bt. Sehl, Sâbit b. Kays b. Semmâs’ın nikâhında idi. Sâbit ona vurdu ve bir tarafını kırdı. Habibe gelip durumu Allah Rasulüne anlattı.

O da Sâbit’i çağırdı ve "bir miktar malını al ve ondan ayrıl." buyurdu. Sâbit: "Bu uygun olur mu, ey Allah’ın Rasulü?" diye sordu. "Evet olur." cevabını aldı. Sâbit:"Ben ona iki bahçe mehir olarak vermiştim, şu anda da onlar elinde" dedi. Allah Râsulü; "O halde onları al ve ondan ayrıl." buyurdu. O da öyle yaptı.(Ebû Dâvûd, No: 2228; Ibn Kayy im, Zâdü’1-Mead V/189)

Okudunuz mu?  Kadının sırt üstü yatmasının çirkinliği

Konuyla ilgili belli başlı naslar bunlardır. Şimdi bunlarla ilgili değerlendirmelerimize ve mutâlâalarımıza geçebiliriz.

Önce başta mealini verdiğimiz âyetlerle ilgili bazı noktalara işaret etmekle işe başlayalım:Erkeklerin "kavvâm" (hakim, idareci, kayyum) olmasına iki sebep gösteriliyor: Bunlardan birisi vehbî (Allah vergisi) dir ki, "Insanların bazısını-diğerlerine üstün kılması" cümlesiyle ifade edilmiştir. Ancak bu ifade öyle ince bir güzelliğe sahiptir ki, en azından ev reisliği konusunda erkeklerin üstünlüğüne işaret etmekle beraber, açıkça "erkekleri kadınlara üstün kıldığı için" denmemiş de, "Insanların bazısını bazısına üstün kıldığı için" buyurularak, üstünlük her bakımdan (mutlak manada) erkeklere verilmemiş, böylece kadının da erkekte bulunmayan bazı meziyetlere sahip olmakla, ondan üstün olabileceği yönlerinin bulunabileceğine işaret edilmiştir.(Elmalılı N/ 1348-19) Bu vehbî (Allah vergisi) olan sebepte, yani idarecilik kabiliyetinde nâdir de olsa bazı kadınlar kocalarından daha başarılı olabilirler. Bu durumda ikinci ve kesbî (iş sahasında, cinsiyete dayalı rolle ilgili) olan sebep yine erkeklerin "kavvâm" olmasını gerektiriyor ki, bu, ev için harcama yapma, dolayısıyla kazanma sorumluluğunun erkeğe yüklenmiş olmasıdır. Bu erkeğin "kavvâm" oluşunun kesbî (kendisinin oluşturduğu) sebebidir. Elmalılı Merhumun ifadesi ile, "şu halde, eşinin hakkını yerine getirmeyen, kadın malına göz diken ve harcama (infak) görevini yapmayan ve ailenin ırz ve namusunu korumayan erkekler "ricâl= kâmil erkekler" den sayılmazlar"(age. N/1350) dolayısı ile dövme izni verilen erkeklerden olamazlar. Kurtubî de aynı şeyi söyler: "Erkekler, mallarından harcamaları sebebiyle…" cümlesinden âlimler şunu anlamışlardır: Erkek, kadının nafakasını temin edemezse."kavvâm" olma yetkisini kaybeder: Erkek "kavvâm" olamayınca da kadın için, nikâhı fesih hakkıdoğar, (bk. Kurtubî V/169. Ancak bu, Mâlikî ve Şâfiîlerin görüşüdür. Hanefiler ise fesih olmayacağı görüşündedirler. (Aynı yer)) der.

Okudunuz mu?  Adet dışı kanama namaza engelmidir

Ikinci anahtar kelime "nüsûz" kavramıdır. "Nüsûz" .kelimesinin kökündeki "yükseklik" ânlamından hareketle; baş kaldırma, isyan, hukukunu tanımama, eşlerden her birinin diğerini ikrah etmesi gibi manalara gelir. (bk. Kurtubî V/ 170-171; Elmalılı N/1351; Ibn Kesîr N/257) Şu halde bu âyetle kendisine dövme hakkı verilen erkek "kavvâm" olabilme vasfına sahip "kâmil erkek" (bk. Elmalılı, agk.) tir ve dövülmesine müsaade edilen de kadın değil, "nâsize" dir: Zâten âyet-i kerîmenin devamından da anlaşılacağı üzere, artık durum o kerteye gelmiştir ki "sikak" tan, yani evliliğin parçalanmasından endişe edilmektedir. Bir başka ifade ile; bu noktada ya "kâmil racul" olan erkeğe, işi yuvanın yıkılması kertesine geçiren "nâsize"ye, karakol komiseri gibi küçük bir ceza uygulama yetkisi verilip, mesele dallandırılmadan, âilenin parçalanmaması için en son ihtimale de başvurulacak, ya da her türlü sosyal, psikolojik ve ekonomik zararına rağmen derhal yuvanın yıkılmasına müsaade edilecektir. Âyet birinci yolu tavsiye etmektedir. Bunda aynı zamanda âile sırlarının mahkemelerde fâs olmaması hikmeti de söz konusudur.Naslardan sonra bunlar da naslarla ilgili bazı noktalara işaretlerdir. Şimdi de işin felsefesine geçebiliriz:

Okudunuz mu?  Hafızlık yapan kadın adet döneminde Kuran okuyabilir mi?

1- Önce Islâm kadın dövme meselesini ihdas etmemiş, aksine pek çok yönden. bunu önlemeye çalışmıştır. Hanımının gözünü şişiren, kolunu, kafasını kıran, mahkemeye intikal ettirilirse, eş (yaralama bedeli) öder, diyet öder, ya da kısas olunur. Kadın ona Allah’ın bir emanetidir ve Rasûlüllah (s.a.s.) "AIlah’ın kızcağızları" tabir ettiği kadınların dövülmemesini istemiştir. Müslümaların en büyük örneği olarak kendisi hiç dövmemiştir; kadınlarını dövenlerin iyi müslümanlar olmadıklarını haber vermiştir. Hiç bir hukuk sisteminin, jandarmasının sokamadığı dört duvar arasında, yani âilede, güçlü olanın kafası kızdığında ezebileceklerini ezmesine bu ölçüde mâni olabilecek bir müeyyide yoktur. Gazâplanıp karısını dövme noktasına geldiği halde, sırf müslüman olduğu ve Rasûlüllah’ın bu tavsiyelerini düşündüğü için karısını dövmeyen pek çok insân vardır ama, Insan Hakları Dernegi ya da Feminizm öyle istiyor, diye karısını dövmekten vazgeçen birisinin olacağını sanmıyoruz. Çünkü mer’î kanunların ulaşamadığı yerlerdeki zulümleri, eğitim de, medeniyet de önleyemez. Zavallı Şirin Tekeli, yukarıda söz konusu edilen âyetle ilgili olarak : "Bu bin yıldan eski klasik metni ayrıca yorumlamaya herhalde hiç gerek yok"(S. Tekeli Kadınlar Için s. 410) diyor ama,"yapılan kısmî araştırmalar, kadının sosyo -ekonomik düzey , eğitim vb. den bağımsız olarak hemen her durumda dayak yiyebildiğini ortaya koyuyor."(age. s. 403) demekten de kendini alamıyor. Keşke müslüman âileleri de tanıma fırsatı bulabilselerdi.

Okudunuz mu?  Saç uzatmak caiz midir bir sakıncası varmı veya sünnete uygun saç uzatma şekli var mı

islam fıkhı ansiklopedisi


Cevap: Kadın Dövme Hakkı(!)

şaf_ak
2- "Sizden biriniz karısını köle döver gibi dövmesin. Sonra aynı günün akşamında beraber yatacaklardır…"( Buhârî, nikâh 93, tefsir, sûre (91) 1; Müslim, Cennet 49; Ibn Mâce, nikâh 51)

Allah razı olsun…


Yanıt: Kadın Dövme Hakkı(!)

tanur
ALLAHın emanetine el kaldır tekme tokat hastanelik edene dek döv ve bu dayak dinimizde var de.Peygamberimizin yapmadığını yap, müslümanım diye geçin.Önce erkeklerin dinimizi tam manasıyla öğrenmesi gerekiyor.Yan komşumu eşi sürekli dövüyor beyler işe karışınca ALLAH bana bu izni verdi diyor.Kadına sebebsiz eziyet hak mı?

Okudunuz mu?  Allah tesettürü neden emretmiştir

Soru: Kadın Dövme Hakkı(!)

Hoca
< ALLAHın emanetine el kaldır tekme tokat hastanelik edene dek döv ve bu dayak dinimizde var de.Peygamberimizin yapmadığını yap, müslümanım diye geçin.Önce erkeklerin dinimizi tam manasıyla öğrenmesi gerekiyor.Yan komşumu eşi sürekli dövüyor beyler işe karışınca ALLAH bana bu izni verdi diyor.Kadına sebebsiz eziyet hak mı? >

Dayak bir emir değil ve özellikle sanki dini emir gibiymiş gibi gösterenlerden Allah huzurunda davacıyım.

Bulunduğum ilde müftülük kutlu doğum gününde "Veda Hutbesi" dağıttı. okudum, içinden çıkarmalar olmuş. çıkarılan kısım bu:
< "Ey insanlar!
"Kadinlarin haklarini gözetmenizi ve bu hususta Allah’tan korkmanizi tavsiye ederim. Siz kadinlari, Allah’in
emaneti olarak aldiniz ve onlarin namusunu kendinize Allah’in emriyle helal kildiniz. Sizin kadinlar üzerinde
hakkiniz, kadinlarin da sizin üzerinizde hakki vardir. Sizin kadinlar üzerindeki hakkinizi; yataginizi hiç
kimseye cignetmemeleri, hoslanmadiginiz kimseleri izininiz olmadikca evlerinize almamalaridir. Eger
gelmesine müsade etmediginiz bir kimseyi evinize alirlarsa, Allah, size onlarin yataklarinda yalniz
burakmaniza ve daha olmasza hafifce dövüp sakindirmaniza izin vermistir. Kadinlarin da sizin üzerinizdeki
haklari, mesru örf ve adete göre yiyecek ve giyeceklerini temin etmenizdir. >

nedenini sorduk müftü dediki; "efendim bu dayak olayını hıristiyanlara yada yeni iman etmişlere nasıl izah ederiz" dedi!!!

Okudunuz mu?  İslamiyet'e Göre Cinsel Görevler

peki müftü bey! eşin istemediğin erkekleri izinsiz evine alırsa ne yaparsın???
-boşarım yada vururum!!!!!
peki bütün mü’min ve mü’minelere soruyorum. Peygamberimizden merhametli mi bu sözde müslümanlar. yada bunda kadına ne gibi hakaret var.
eşiniz namusundan taviz verse ne yaparsınız????

nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir,
tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir.


_SILAM_
uzun uzun aradim fakat bulamadim bu konuyu sonunda baran nickli uyenin yardimiyla buldum Allah razı olsun kendisinden çok tsk.ederim 🙂

Bu konuda takildigim bazi hususlar var lütfen yardımcı olunuz 😉 öncelikle konu için çok tesekkürler 🙂 soruma gelince :

Rasûlüllah (s.a.s.) "AIlah’ın kızcağızları" tabir ettiği kadınların dövülmemesini istemiştir.
Rasulullah gerçekten de kadınlar hakkında Allahın kızcağızları ifadesini kullanmış mı?bana çok garip ve ters geldi.kaynak nedir acaba öğrenebilir miyim?

Rasûlüllah (s.a.s.) "Allah’ın kulları olan kadıncağızları dövmeyin!" buyurmuşlardı.yazıyor aşağıda Allahın kızcağızları.iki farklı rivayet mi söz konusu yoksa birinci rivayetin alıntı yapılan kişi tarafından ifadelestirilmesimi ?

Okudunuz mu?  Lohusa halinde kan kesildikten sonra beklemek ve Sezeryan ile doğumda, herhangi bir değişiklik varmı

ben forumunuzdan oldukca istifade ediyorum ve baska forumlardada paylasiyorum bu yuzden farkli sorularla karsilasiyorum o kisileride aydinlatmak acisindan cevaplamak ihtiyacini hissediyorum umarim anlatabilmisimdir derdimi 🙂

lütfen yardiminizi bekliyorum 🙂


nuru_dilara
Ay şimdi feministlik damarım tuttu töbe:) Peki erkek yaparsa aynı şeyi, yani kadının dayak yemesini gerektirecek hal ve hareketi erkek yaparsa ne olacak, o da eşini abisine mi dövdüttürecek?:) Hem erkek istemiyor diye, insan çok sevdiği akrabasından eşinden dostundan mı olacak, benim sevdiğim bir yakınımı eşim istemezse ne olacak? Ve ben onun ailesinden, yakınlarından birini evime istemezsem ne olacak? Mesela abim ve eniştem anlaşamıyordu, şimdi abim ablasını görmekten nasıl men edilebilir ki? Bunlar ince konular, aile dışı ve yabancılar kastediliyor olabilir…


nursema
Kadın ona Allah’ın bir emanetidir ve Rasûlüllah (s.a.s.) "AIlah’ın kızcağızları" tabir ettiği kadınların dövülmemesini istemiştir. Müslümaların en büyük örneği olarak kendisi hiç dövmemiştir; kadınlarını dövenlerin iyi müslümanlar olmadıklarını haber vermiştir.
Allah cc razı olsun


Hoca
< Ay şimdi feministlik damarım tuttu töbe:) Peki erkek yaparsa aynı şeyi, yani kadının dayak yemesini gerektirecek hal ve hareketi erkek yaparsa ne olacak, o da eşini abisine mi dövdüttürecek?:) Hem erkek istemiyor diye, insan çok sevdiği akrabasından eşinden dostundan mı olacak, benim sevdiğim bir yakınımı eşim istemezse ne olacak? Ve ben onun ailesinden, yakınlarından birini evime istemezsem ne olacak? Mesela abim ve eniştem anlaşamıyordu, şimdi abim ablasını görmekten nasıl men edilebilir ki? Bunlar ince konular, aile dışı ve yabancılar kastediliyor olabilir… >
kadının kiminle görüşeceğine aile reisi karar verir:) Allah (cc) insafsız aile reislerinden korusun. amin

Okudunuz mu?  Nifas Hâli Kaç Gün Sürer?

imamhatipli42
< nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir,
tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir.
>

Konuyu çok güzel açıklayan bir söz olmuş mum emeğine sağlık.


dinimizde kadına el kaldırmak, kuranda kadın dövmek, dinimizde kadina el kaldirmak

Bu kategoride yer alan Müslüman Bir Annenin Gelin Kızına Nasihati başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

Kadın Dövme Hakkı(!) Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.