Anasayfa
24 Ocak 2024, 18:05

El İle İstimnâ’nın (mastürbasyon) Hükmü ve Bunun Tedavisi

El İle İstimnâ’nın (mastürbasyon) Hükmü ve Bunun Tedavisi

ehli-sunnet
ELLE BOŞALMANIN (İSTİMNÂ’NIN) HÜKMÜ VE BUNUN TEDAVİSİ

Benim bir sorum var ve size sormaktan haya ediyorum ama yeni müslüman olmuş bir bacımız var ve benden bu sorunun cevabını istiyor. Benim ise, bu soruya Kur’an ve sünnetten delillerl e cevap verecek bir bilgim yok. Sizden bu konuda bana yardımcı olmanızı ümit ediyorum. Eğer sorum uygun değil ise Allah Teâlâ’dan beni bağışlamasını diliyorum .Fakat biz, müslümanlar olmamız hasebiyle ilim talep etme konusunda utanmamamız gerektiği kanaatind eyim. Soruma gelince, İslâm’da elle boşalmak (istimnâ) câiz midir?

Hamd, yalnızca Allah’adır.

Elle boşalmak (istimnâ), Kur’an ve sünnetten delillerl e haramdır.

Birincisi: Kur’an-ı Kerim:

İbn-i Kesir -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir:

"İmam Şâfiî ve ona mutabık olan âlimler, elle boşalmanın haram olduğuna dâir şu âyeti delil olarak göstermişlerdir:

(( وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5) إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (6) فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (7)) [سورة المؤمنون الآيات:5-7]
"Onlar ki iffetleri ni (edep yerlerini, Allah’ın haram kıldığı zinâ, eşcinsellik ve her türlü fuhşiyattan) korurlar. Yalnız eşleri ve cariyeler i bunun dışındadır. (Bunlarla cinsel ilişkiye girmeleri nden dolayı) kınanmış değillerdir.Şu halde kim, bu sınırın ötesine geçmek isterse, işte bunlar, haddi aşan kimselerd ir!" (Mü’minûn Sûresi: 5-7).

İmam Şâfiî ‘Nikah Kitabı’nda şöyle demiştir:

"Eşleri ve câriyelerinin dışındakilere karşı iffetleri ni korudukla rının zikredilm esi, eşler ve câriyelerin dışındakilerin haram olduklarını göstermektedir.Allah Teâlâ sonra bunu şu sözüyle de te’kid etmiştir:

(( فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ )) [سورة المؤمنون الآية: 7]
"Şu halde kim, bu sınırın ötesine geçmek isterse, işte bunlar, haddi aşan kimselerd ir!" (Mü’minûn Sûresi: 7).

İnsanın eşi veya câriyesinden başkasıyla cinsel ilişkiye girmesi veyahut da eliyle boşalması helal olmaz. Allah Teâlâ en iyisini bilendir." (İmam Şâfiî; Kitabu’l-Um).

Bazı âlimler de şu âyeti delil olarak göstermişlerdir:

((وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللهُ مِن فَضْلِهِ…)) [ سورة النور، من الآية: 33]
"Evlenme imkânı bulamayan lar ise, Allah lütfu ile onları varlıklı kılıncaya (ve onlara evliliği kolay kılıncaya) kadar iffetleri ni korusunla r." (Nur Sûresi: 33).

Âyette geçen "iffetleri koruma" emri; onun dışındakilere sabretmey i gerektiri r.

İkincisi: Sünneti Nebeviyye:

Âlimler, Abdullah b. Mes’ud’un -Allah ondan râzı olsun- rivâyet ettiği şu hadisi delil olarak göstermişlerdir.

Abdullah b. Mes’ud -Allah ondan râzı olsun- şöyle demiştir:

(( كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَبَابًا لَا نَجِدُ شَيْئًا، فَقَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ! مَنِ اسْتَطَاعَ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ؛ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ، وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ؛ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.)) [رواه البخاري]
"Biz, (evlenmek için) hiçbir şey bulamayan gençler idik. Rasûlullah -sallAllahu aleyhi ve sellem- bize şöyle buyurdu:

– Ey gençler topluluğu! Evlenme imkânına sahip olan ve buna gücü yeten evlensin. Çünkü evlilik, (harama bakmaktan) gözü sakındırır ve (harama düşmekten) iffeti korur. Evlenmeye gücü yetmeyen ise oruç tutsun.Çünkü oruç,(harama düşmekten) bir himâyedir." (Buhârî; hadis no: 6066).

Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem- evlenmeye güç yetmediğinde, meşakkatli olmakla birlikte oruç tutmaya yönlendirmiş, nikaha iten güç daha büyük olmasına rağmen elle boşalmaya yönlendirmemiş ve elle boşalmak, oruç tutmaktan daha kolay olmasına rağmen bu davranışa izin vermemiştir.

Bu meselede daha başka deliller de vardır ama biz bunlarla yetiniyor uz. Allah Teâlâ en iyisini bilendir.

Elle boşalma hatasına düşmüş olan kimseleri n, bu hatanın tedavisin e gelince, bundan kurtulmak için aşağıdaki öğütleri ve adımları izlemesi gerekir:

1. Bu adetten kurtulmanın yolu, Allah Teâlâ’ın emrine boyun eğmek ve O’nun gazabına sebep olan şeylerden uzak durmak gerekir.

2. Bu adeti kökünden savmanın yolu, Rasûlullah -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘in gençlere yönelik vasiyetin e uyarak evlenmekt ir.

3. Akla gelen düşünce ve vesvesele ri savmak, nefsi ve aklı, dünya ve âhiret için faydalı olan şeylerle meşgul etmektir. Çünkü vesvesele ri sürdürüp devam ettirmek, onları yapmaya götürür, sonra da bu güçlenip kuvvetlen ir ve nihayet kendisind e bir âdet haline gelir. Ardından da ondan kurtulması zorlaşır.

4. Gözleri harama bakmaktan sakınmaktır. Çünkü ister canlı olsun, isterse resim olsun, fitneye düşüren kimselere veya resimlere bakmak ve bakışı bunlardan sakındırmamak, harama götürür. Bunun içindir ki Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

(( قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَـهُمْ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَـا يَصْنَعُونَ )) [ سورة النور الآية: 30 ]
"(Ey Peygamber!) Mü’min erkeklere söyle: Gözlerini (kendileri ne helal olmayan kadınlara ve ayıp yerlere bakmaktan) esirgesin ler ve ırzlarını (Allah’ın haram kıldığı zinâ, eşcinsellik ve avret yerlerini göstermek gibi şeylerden) korusunla r. Çünkü bu, kendileri için daha temiz bir davranıştır. Şüphesiz Allah, onların yapmakta olduklarından haberdârdır." (Nur Sûresi: 30).

Nitekim Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem- de Ali’ye -Allah ondan râzı olsun- şöyle buyurmuştur:

(( يَا عَلِيُّ! لا تُتْبِعِ النَّظْرَةَ النَّظْرَةَ؛ فَإِنَّ لَكَ الأُولَى، وَلَيْسَتْ لَكَ الآخِرَةُ.)) [رواه أحمد وأبو داود والترمذي والدارمي وحسنه الألباني في صحيح الجامع]
"Ey Ali! Bir bakışın peşinden tekrar bakma (birinci bakışına ikinci bakışını ekleme)! Çünkü birinci bakış, senin hakkındır (kasıtlı olmadığı için birinci bakışında sana bir şey yoktur.) İkinci bakış ise, senin hakkın değildir (kendi isteğinle olduğu için ikinci bakışında sana günah vardır.)" (Ahmed, Ebu Dâvud, Tirmizî ve Dârimî rivâyet etmişler, Elbânî de ‘Sahîhu’l-Câmi’; hadis no: 7953’de hadisin hasen olduğunu belirtmiştir.)

Birinci bakışta -ki bu, ani bakıştır- günah yok ise, ikinci bakış haramdır.

Aynı şekilde kulun, şehveti tahrik eden ve onu harekete geçiren yerlerden uzak durması gerekir.

5. Farklı ibâdetlerle meşgul olmak ve günah işlemek için boş vakit bırakmamaktır.

6. Örneğin elle boşalma gibi şeyleri yapmanın sonucunda gözlerin, sinirleri n ve tenasül uzvunun zayıflaması, bel ağrıları ve daha başka zararların doğması gibi, doktorların da zikrettiği sıhhî zararları gözönünde bulundurm ak gerekir.

Aynı şekilde stres ve vicdan azabı, bundan da büyüğü özellikle de kış aylarında defalarca yıkanmaktan veya yıkanmanın meşakkatinden dolayı namazları kaçırmak ve orucu bozmak gibi psikoloji k zararları gözönünde bulundurm ak da gerekir.

7. Bazı yanlış kanaatler i ortadan kaldırmak gerekir. Çünkü bazı gençler, bu davranış, kesinlikl e fuhşiyata yakın olmamasına rağmen, nefsi zinâ ve eşcinsellikten koruduğu gerekçesiyle bu davranışın (elle boşalmanın) câiz olduğunu zannetmek tedirler.

8. İnsanın,güçlü irâde ve kararlılık silahıyla silahlanm ası, şeytana teslim olmaması ve -ölü gibi- evde tek başına yaşamaktan uzak durması gerekir.

Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘den gelen hadiste o bir kimsenin tek başına gecelemes ini yasaklamıştır.

Nitekim Abdullah b. Ömer’den -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:

((نَهَى النَّبِيُّ ع عَنِ الْوَحْدَةِ أَنْ يَبِيتَ الرَّجُلُ وَحْدَهُ، أَوْ يُسَافِرَ وَحْدَهُ. )) [ رواه أحمد ]
"Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem- bir kimsenin tek başına gecelemes ini veya tek başına yolculuğa çıkmasını yasakladı." (İmam Ahmed Müsnedi; c: 2, s: 91. Elbânî: "Silsiletu’l-Ehâdîsi’s-Sahiha"; hadis no: 60)

9. Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘in etkili ilacını alıp uygulamak gerekir. O ilaç da oruçtur. Çünkü oruç, şehvetin hiddetini kırar ve insandaki şehvet duygusunu eğitip düzeltir. Bir daha bu işe dönmemek üzere yemin etmek veya adak adamaktan şiddetle sakınmak gerekir.Çünkü bu işe tekrar dönerse, yeminini bozmuş olur. Aynı şekilde şehveti dindiren ilaçların alınmaması gerekir.Çünkü bu ilaçların tıbbî ve bedensel tehlikele ri vardır. Nitekim şehveti tamamen ortadan kaldıran şeyleri kullanmanın haram olduğuna dâir Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘in sünnetindeki hadis sâbittir.

10. Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem-‘den gelen duâ ve zikirleri okumak gibi, uykudan önce şer’î âdâba sıkı sıkıya bağlanmak, sağ yanı üzerine uyumak ve Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem- yasakladığı için yüzüstü uyumaktan uzak durmak gerekir.

11. Sabır ve ırzı koruma ahlakıyla ahlaklanm ak gerekir. Çünkü nefis istese de, haramlara karşı hepimizin sabretmes i gerekir. Bilmeliyi z ki nefsi iffetli kılmaya çalışmak, sonunda iffetin kazanılmasına ve onun kişiden ayrılmayan bir ahlak hâline gelmesine vesile olur.

Bunun içindir ki Peygamber -sallAllahu aleyhi ve sellem- bu konuda şöyle buyurmuştur:

(( مَنْ يَسْتَعْفِفْ يُعِفَّهُ اللهُ، وَمَنْ يَسْتَغْنِ يُغْنِهِ اللهُ، وَمَنْ يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللهُ، وَمَا أُعْطِيَ أَحَدٌ عَطَاءً خَيْرًا وَأَوْسَعَ مِنْ الصَّبْرِ.)) [رواه البخاري]
"Kim, iffetli olmak isterse, Allah onu iffetli kılar. Kim, insanlard an istemekte n (dilenmekt en) vazgeçerse, Allah onu(n kalbini) zengin kılar. Kim, Allah’tan sabırda muvaffak kılmasını isterse, Allah da ona sabrı kolay kılar.Hiç kimseye, sabırdan daha hayırlı ve daha geniş bir nimet verilmemiştir." (Buhârî; hadis no: 1469).

12. İnsan, bu günahlara düştüğü zaman, derhal tevbe edip Allah Teâlâ’dan kendisini bağışlamasını dilemesi, bıkmadan ve ümitsizliğe kapılmadan Allah Teâlâ’ya itaat sayılan amelleri işlemekte acele etmesi gerekir. Çünkü ümitsizlik, büyük günahlardandır.

13. Son olarak, şüphe yok ki Allah Teâlâ’ya sığınmak, O’na yalvarıp yakarmak ve bu kötü âdetten kendisini kurtarması için O’ndan yardım istemek, en büyük ve en önemli ilaçlardan birisidir . Çünkü Allah Teâlâ, duâ ettiğinde duâ edenin duâsına icâbet eder.

Allah Teâlâ en iyisini bilendir.

Muhammed b. Salih el-Muneccid


Cevap: El İle İstimnâ’nın (mastürbasyon) Hükmü ve Bunun Tedavisi

Hoca
İSTİMNA (MASTURBASYON)

Okudunuz mu?  Latin harfleri ile yazılan Kuranı Kerimi okumak caiz midir?

"Istimnâ" Arapça`da, "istihâ bi`l-yed" ve "hadhada" olarak da bilinen masturbasyon, genellikle fıtrata, yani genel olarak insanın yaratılışına, özel olarak da organlarının yaratılış gaye ve görevlerine ters görülmüş ve Islâm bir "fıtrat" dini olduğu, bu da fıtrata uymadığı için zaruret (zorunluluk hali) olmadıkça haram, ya da en, azından mekruh görülmüştür. Fıtratı daha iyi anlamak için şöyle bir örnek verebiliriz: Çivi, tahtaları birbirine tutturmak için yapılmıştır. Öyleyse onunla şiş kebabı yapılmaya kalkılırsa insanın eli yanar, kebap da iyi olmaz. Bu, işin fıtrat tarafıdır. Diğer yönden bir âyet-i kerîmede, irzlarını koruyanlar övüldükten sonra: "…eşleri ve câriyeleri müstesna. Onlarla olacak ilişkiden dolayı kınanmazlar. Işte bunun ötesine geçenler, haddi aşanlardır…" (K.K. el-Mü`minûn 23/5-7) buyurulur. Çoğu müfessirler, "bunun ötesine geçenler"e, eliyle istimna yâpanlar da girer, öyleyse onlar da haddi aşmış (haram işlemiş) olur, demişlerdir. (Örnek olarak bk. Kurtubî XII/105-106; Ibn Kesîr V/458; AIûsî XVNI/10-11) Ancak Alûsî, Cumhura (çoğunluğa) göre istimna âdet haline getirilmişse (cinsel sapma halini almışsa) bu âyetin kapsamına gireceğini, aksi halde girmeyeceğini söyler. (Alûsî, agk.)

Okudunuz mu?  Zikir çekerken olan garip olay

Bir hadîste: "elini nikâhlayan met`undur" (Mahlüf, Fetâvâ I/117: (Ancak mûracaat edebildiğim sahîh hadîs kitaplarında bu hadisi bulamadım. Bu hadisî AIûsî, "meşâyihin rivayeti" diye nakleder. bk. 1611) Saîd b. Cübeyr`in rivayet ettiği bir hadiste: "Zekerleriyle oynayan bir ümmete Allah azab etmiştir" Atâ`nin bir rivayetinde: "Elleri hamile olarak hasredilecek bir kavim duydum. Bunların elleriyle istimna yapanlar olduğunu sanıyorum" demiştir.

Okudunuz mu?  Takvim yaprakları ve yıpranmış Kuranı Kerimleri yakmak caiz midir?

Ayrıca Allah (c.c.), evlenme imkânı bulamayanların, imkân buluncaya kadar iffetlerini korumalarını emretmiş (K.K. en-Nûr 24/33) böyle bir yöntem uygulasınlar dememiştir. Rasûlüllah Efendimiz de: "Gençler! Imkân bulanlarınız evlensin, çünkü bu, gözü ve iffeti daha iyi korur. Bunu yapamayan oruç tutsun çünkü orucûn bunu sağlayacak bir kamçısı vardır." (Buharî, savm 10, nikah 2,3; Müslim, nikâh 1,3) buyurmuş ve bekârlara çare olarak orucu göstermiştir. Eğer istimna mübah olsaydı, çare olârak o gösterilirdi. Çünkü o daha kolay bir yoldur, denmiştir. (Mahlûf, age I/117)

Okudunuz mu?  Sakal Bırakmak İçin Hanımdan İzin Almak Gerekir mi?

Ancak gerek sözkonusu âyetlerin istimnayı açıkça zikretmedikleri, gerekse bu konudaki hadislerin bir kısmının zayıf oluşu sebebiyle, çoğunluğun haram görmesine karşılık, istimnayı mahzursuz gören âlimler de vardır. Meselâ Ahmed b. Hanbel bunu, tıpkı kan aldırmaya benzetmiş ve ihtiyaç duyulduğunda, vücuttaki fazlalıkları dışarı atmaktan ibaret olduğu için câiz olduğunu söylemiştir. (AIûsî XVNI/10: Burada AIûsî, Ahmed b. Hanbel`i o bu görüşünü, Cumhurun haram olduğu kanaatini verdikten sonra verir. Ama mahlûf HanbeIî fıkıh kitaplarında buna rastlayamadığını söyler, bk. Fet8v8 I/118: ibnü`I-Hümâm da "haramdır, çünkü genellikle şehvet için yapılır, ancak umarım ki, cezası yoktur" der. bk. AIûsî agk.) Hanefîlerce genel olarak haram görülmüş, ancak; kişi bekârsa, ya da hanımından uzakta ise ve de şehvet kafasını aşırı meşgul ediyorsa, ya da zinaya düşme endişesi varsa ve bunu kendini teskin için yaparsa günah olmayacağı umulur. Ama zevklenmek ve şehvetlenmek için yaparsa günâhkardır, denmiştir. (ibn Âbidîn N/160: Mezühib-i erba`a`da: "Bazı Hanefi ve Hanbelîlerin, zinaya düşme korkusuyla caiz görmeleri zayıf bir görüştür" denir. bk. V/152; Mâlikiler de cevazı için iki şartı öngörürler: 1. Zinaya düşme korkusu, 2. Evlenmeye güç yetirememe. bk. Kardüvî, el-Helâl ve`I-harâm 165) Imam-i Şâfî önceki görüşünde (kadîm) câiz olduğunu söylerken, sonraki görüşünde (cedîd) haram olduğu kanaatına varmıştır. (Bu konuda geniş bilgi için bk. Zuhaylît VI/25) Mesele Rasûlullah`ın amcaoğlu Ibn Abbas`a sorulduğunda: "Zina yapmaktansa bu iyidir" (Sa`rânî, Kesf) cevabını vermiştir. Bütün bunlara göre; istimna genellikle hoş görülmemiş, fıtrata (normal yaratılışın gereğine) zıt bir eylem kabul edilmiş, cinsel sapma halini alması, psikolojik hastalık oluşturması gibi olumsuz yönleri hesaba katılarak, haram, ya da mekruhtur denmiştir. Ancak daha büyük zararlara düsme endişesi olduğu yerde; "iki zarardan başka alternatif yoksa, küçük olan zarar tercih edilir", "zaruretler haram şeyleri mubah kılar" kurallarınca yapılması câiz görülmüş, hattâ zina endişesi kesin ise, vacip bile olur denmiştir. Alışkanlık oluşturması ve zevk için yapılması ise ittifakla haramdır. Hanımının eli vs. azaları ile yapılması ise her halûkârda câizdir, helâldir.
Yazar: İslam Fıkhı Ansiklopedisi

Okudunuz mu?  Büyük günah işledim, ne yapabilirim?

masturbasyon tedavisi, mastürbasyonun tedavisi, mastürbasyon tedavisi

Bu kategoride yer alan Yevm-i Şek günü nedir? Şek günü Ne Yapılmalıdır? başlıklı yazımızı da okumanızı tavsiye ederiz.
Ξ Bir cevap yazın

Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Ders Kitabı TIKLA! Sınıf Ders Kitabı Cevapları TIKLA! Akrostiş Şiir
Forum Duası Copyright © 2007-2023
Gizlilik Politikası İletişim

El İle İstimnâ’nın (mastürbasyon) Hükmü ve Bunun Tedavisi Başlıklı Yazımızın Yanında Websitemiz İslami bilgilerden, Dini Sorular, Cevaplar, Hac, Meal, Cennet, Cehennem, Farz, Sünnet, Hanefi, Şafii, Rüya yorumları, Gusül, Abdest, İmanın şartları, Namaz, Oruç, Kuran Sureleri, Ayetleri, Hadis, Dualar, İslamda Aile Tavsiyeleri, Kadın İle İlgili Konular, İbadet, İman, Mezhep, Hanefi, Şafii, Maliki, Hambeli, İslamın Şartları, Diyanet, Eğitim, Sohbet, Arapça, Hayırlı Geceler, Zekat, Mahrem Sorular, Evlilik, Sahabe Hayatları, Salavat,Dini Hikayeler, Günah, Helal, Haram, Tecvid, Yemin, Sadaka, Siyer, Fıkıh, Ahlak Gibi Konular İçermektedir.